Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Kamerstuk 36360-XV-2)
2023D22122 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de bewindspersonen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de Aanbieding van
het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (Kamerstuk 36 360 XV, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
Kuzu
De adjunct-griffier van de commissie,
Meester-Schaap
Nr
Vraag
1
Het aantal ambtenaren bij het ministerie is met 10% gestegen, kan dit nader beargumenteerd
worden? Kan hier een uitsplitsing gemaakt worden in vaste en tijdelijke contracten
en een sub-uitsplitsing op tijdelijk en tijdelijk met uitzicht op een vast contract?
2
Waarom is de rijksbijdrage aan het Ouderdomsfonds afgenomen (met 2.9 miljard euro)?
3
Het bedrag aan verplichtingen dat in het Jaarverslag 2022 van het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is opgenomen omvat 40,7 miljoen euro aan overschrijdingen
op de begrotingsartikelen 3, 6, 7, 8, 9 en 10. Het bedrag aan uitgaven omvat 38,0 miljoen euro
aan overschrijdingen op de begrotingsartikelen 3, 6, 7, 8, 9 en 10. Kan dit nader
geduid worden?
4
De tekortkomingen in de verantwoording van de regionale mobiliteitsteams (RMT's) werken
mogelijk ook door op de financiering van deze regeling uit het Europese Herstel- en
Veerkrachtplan, kan dit nader uitgelegd worden? Welke gevolgen kan dit met zich meebrengen?
5
Waarom is er bij de regeling RMT's niet uitgewerkt hoe verantwoording afgelegd moet
worden over de besteding van het budget en de resultaten? Hoe worden de resultaten
nu gemeten? Hoe moet de Kamer de controlerende taak uitvoeren als dit niet bekend
is?
6
Volgens de planning zou over 2021 een review bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) uitgevoerd moeten zijn,
dit is echter niet gebeurd waardoor u niet voldoet aan de eisen van uw eigen toezichtbeleid.
Waarom is dit niet gebeurd?
7
Wat zijn de mogelijke gevolgen van de onvolkomenheid wat betreft het financieel beheer
van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN)-unit SZW voor de inwoners van de eilanden?
8
Het UWV heeft verzoeken tot kwijtschelding in het kader van de Noodmaatregel Overbrugging
Werkgelegenheid (NOW-regeling) ontvangen, deze zijn niet gehonoreerd. Om hoeveel verzoeken
gaat het en wat is de reden dat deze niet zijn gehonoreerd? Heeft het UWV de bevoegdheid
om hierop beslissingen van kwijtscheldingen te nemen?
9
U heeft in de Kamerbrief van 21 oktober 2022 geïnformeerd over de effecten faillissementen
en bedrijfsbeëindigingen met betrekking tot de NOW-regeling, dit is nog niet inzichtelijk.
Wanneer kan de Kamer deze informatie verwachten over het aantal bedrijfsbeëindigingen
en faillissementen, en de financiële afhandeling daarvan?
10
De Algemene Rekenkamer (ARK) is van mening dat u maatwerk toe moet passen om schrijnende
situaties bij terugvorderingen NOW et cetera te voorkomen, bent u dat ook daadwerkelijk
van plan?
11
Wat is de reden dat twaalf gemeenten over 2021 niet hebben gerapporteerd over het
misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O)-beleid Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige
ondernemers (Tozo)?
12
Op basis van gesprekken met u en het UWV en overlegverslagen stelt de ARK vast dat
u lang heeft gewacht met de voorbereiding en invoering van beleidswijzigingen, wat
is hiervan de reden?
13
Hoe denkt u meer verzekeringsartsen aan te trekken de komende jaren?
14
Hoe gaat u zorgen voor volledige en samenhangende informatie over de toenemende vraag
naar beoordelingen ten opzichte van de artsencapaciteit en de ontwikkelingen hierin?
15
Constaterende dat de resultaten van maatregelen om de achterstanden in te lopen nog
onduidelijk zijn, wanneer kan er wel duidelijkheid gegeven worden of de maatregelen
effect hebben?
16
Er staat dat het moratorium op de handhaving van kracht blijft tot 1 januari 2025,
moet dat niet zijn tot uiterlijk 1 januari 2025? Kunt u toelichten hoe het proces
richting handhaving eruit gaat zien?
17
Hoe reflecteert u op de claim dat volgens arbeidsrechtdeskundigen en de Vereniging
Zelfstandigen Nederland de regels duidelijk zijn, en het dus mogelijk is om schijnzelfstandigen
van echte ondernemers te scheiden?
18
Constaterende dat u onvoldoende zicht heeft op schijnzelfstandigheid en de handhaving
niet langer kan wachten: wat staat er nu in de steigers, wat gaat u doen om op kortere
termijn te handhaven?
19
Wat bent u van plan om te doen met de aanbevelingen van de ARK ten aanzien van het
aanpakken van schijnzelfstandigheid?
20
Waarom is niet bekend voor hoeveel burgers de nieuwe berekening een foutieve beslagvrije
voet oplevert? Is er op dit moment enige vorm van monitoring hierop? Zo nee, waarom
niet? Zo nee, hoe krijgt dit dan een plek in de tussenevaluatie?
21
Wanneer wordt de tussenevaluatie van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet, waarbij
zicht op de groep burgers waarvoor de nieuwe berekening de beslagvrije voet niet leidt
tot het bedrag waarop zij recht hebben wordt meegenomen, gepubliceerd?
22
Hoe reflecteert u op de bevindingen van de ARK ten aanzien van het Stimulering Arbeidsmarktpositie
(STAP)-budget?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. Kuzu, voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
T.M. Meester-Schaap, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.