Brief regering : Educational Learning Period voor de retrofit van de nieuwe slimme tachograaf in vrachtwagens
31 305 Mobiliteitsbeleid
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 487 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 februari 2025
Met deze brief wordt de Kamer op de hoogte gebracht van een tijdelijke tolerantieperiode
voor het inbouwen van een nieuwe slimme tachograaf1 (hierna Generatie 2 Versie 2, G2V2 tachograaf) in Nederlandse vrachtwagens. Vrachtwagens
die nog een oude analoge of basismodel digitale tachograaf geïnstalleerd hadden, moesten
uiterlijk 31 december 2024 op grond van Verordening 561/2006 deze tachograaf vervangen
door een nieuwe tachograaf. Deze plicht is enkel geldig voor voertuigen die grensoverschrijdend
vervoer uitvoeren, vrachtwagens die alleen in Nederland rondrijden kunnen hun bestaande
tachograaf blijven gebruiken. Bestaande vrachtwagens met een oude versie van een slimme
tachograaf (G2V1) zijn verplicht uiterlijk 19 augustus 2025 een nieuwe tachograaf
te laten installeren.
De EU vereist de nieuwste slimme tachograaf omdat deze tachograaf in tegenstelling
tot eerdere versies grensovergangen automatisch registreert. Ook kan het meer gegevens
over rij- en rusttijden verwerken, zodat handhavers een betere controle kunnen uitvoeren.
De Europese Commissie heeft eind december 2024 formeel een «educational learning period»
geadviseerd aan alle lidstaten ten aanzien van de deadline waarop analoge/digitale
non-smart tachografen met een nieuwe slimme G2V2 tachograaf moeten zijn uitgerust.
Hierin wordt aan alle lidstaten geadviseerd om de handhaving op de nieuwe tachograaf
met twee maanden uit te stellen2. Dit vanwege het feit dat mogelijk niet alle ondernemers binnen Europa op de hoogte
zijn van deze verplichting, en deze niet onnodig hard te bestraffen.
De branche was hier zeer actief op, en samen met actieve communicatie vanuit de overheid,
lijkt het dat Nederlandse ondernemers juist zeer goed voorbereid waren. Hoewel binnen
Nederland vervoersondernemers daarmee goed op de hoogte waren van de deadline van
31 december en veel tachografen tijdig zijn omgewisseld, is het belangrijk dat de
regels binnen de EU geharmoniseerd worden toegepast. Daarom voert Nederland ook deze
«educational learning period» uit. Dat betekent dat tot en met 28 februari 2025, vrachtwagens
uitgerust met een oude analoge of oude digitale tachograaf, nog steeds internationaal
vervoer kunnen uitvoeren tot deze nieuwe deadline. Deze tolerantieperiode geldt met
terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025. Afspraken zijn hierover gemaakt met de
handhavingsinstanties, zoals ILT en Politie.
Bij de introductie van de nieuwste versie slimme tachograaf is al eens eerder een
tijdelijke maatregel genomen. Eind 2023 was er sprake van een tekort aan tachografen
(zie de Kamerbrief van 27 oktober 2023, Kamerstuk 31 305, nr. 432). Daarop volgde een tijdelijke tolerantieperiode (leniency period) tot en met 31 december
2023 waarin niet gehandhaafd werd (Kamerstuk 29 398, nr. 1084)
Op dit moment is er geen tekort, maar acht de Europese Commissie het noodzakelijk
dat vervoersondernemers iets langer kunnen wennen aan de nieuwe regelgeving. Met deze
brief bevestigt het kabinet dat Nederland het advies van de Europese Commissie volgt,
en een tijdelijke tolerantieperiode aanhoudt tot eind februari 2025.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat