Brief regering : Kabinetsappreciatie Commissiewerkprogramma 2020
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 2850
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 februari 2020
Met verwijzing naar uw brief van 19 december 2019 doe ik u bijgaand de kabinetsappreciatie
toekomen van het Commissiewerkprogramma 2020.
Op 29 januari 2020 heeft de Europese Commissie haar werkprogramma voor 2020 gepubliceerd
(zie bijlage 1)1. In dit werkprogramma – het eerste van de Commissie Von der Leyen – kondigt de Commissie
43 nieuwe initiatieven aan, ingedeeld langs haar zes kernprioriteiten (zie bijlage
2: Bijlage I)2. De Commissie stelt voor om 32 nog niet goedgekeurde voorstellen en wetgevingsvoorstellen
in te trekken (zie bijlage 2: Bijlage IV)3. Zoals gebruikelijk zullen uw Kamer en de Eerste Kamer op basis van deze kabinetsappreciatie
van de voornemens van de Europese Commissie hun eigen Europese prioriteiten bepalen.
De prioriteiten zijn richtinggevend voor het verkeer tussen het kabinet en parlement
over de Nederlandse inbreng in EU-besluitvorming.
Na een algemene inleiding, geeft deze appreciatie korte beschrijvingen van de plannen
die de Commissie in de tekst benoemt. Een uitgebreidere analyse van de visie van de
Commissie op de uitdagingen waar Europa voor staat en die tevens ten grondslag ligt
aan de onderhavige initiatieven en voorstellen, zal uw Kamer in de Staat van de Unie
2020 later dit voorjaar toekomen.
1. «Een Unie die de lat hoger legt»
In de inleiding schrijft de Commissie dat zij met dit werkprogramma wil toewerken
naar een eerlijk, klimaatneutraal en digitaal Europa, waarbij zij wil zorgen dat de
dubbele transitie, zowel ecologisch als digitaal, voor iedereen werkt. Het werkprogramma
volgt de zes kernprioriteiten die de Commissie Von der Leyen bij haar aantreden heeft
geformuleerd. Het weerspiegelt voorts de prioriteiten zoals neergelegd in de strategische
agenda van de Europese Raad voor 2019–2024.
De Commissie begint haar termijn met een ambitieus werkprogramma. Zij ziet een behoefte
aan een sterke en verenigde Europese Unie, die haar diplomatieke, economische en politieke
gewicht gebruikt om in de veranderende wereldorde effectief op te treden. Als «geopolitieke
Commissie» zal zij in haar acties en initiatieven extra aandacht besteden aan extern
optreden.
De Commissie kijkt ook naar de context van dit werkprogramma. Zo acht zij het van
belang voor 1 januari 2021 een flexibele langetermijnbegroting (meerjarig financieel
kader) overeen te komen, een nieuw partnerschap met het Verenigd Koninkrijk te onderhandelen
en de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties centraal te stellen
in haar beleidsvorming. De Commissie Von der Leyen benadrukt dat zij de invloed van
de burger in de Europese Unie wil waarborgen; daarom wil zij de relatie met het Europees
Parlement versterken. De Commissie zal het Europees Parlement frequenter informeren
en zij steunt een initiatiefrecht voor het Europees Parlement.
Zoals eerder opgemerkt zijn de initiatieven en wetgevingsvoorstellen van de Commissie
gegroepeerd rond de volgende zes kernprioriteiten:
1. Een Europese «Green Deal»;
2. Een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk;
3. Een economie die werkt voor de mensen;
4. Een sterker Europa in de wereld;
5. Bevordering van onze Europese levenswijze;
6. Een nieuwe impuls voor Europese democratie.
2. Beantwoorden van de prioriteiten
2.1 Europese «Green Deal»
De «Green Deal» is het antwoord van de Commissie op klimaatverandering en de achteruitgang
van natuur en biodiversiteit (Kamerstuk 35 377, nr. 1). Met de Green Deal zet zij in op een groeistrategie die de EU moet omvormen in een
klimaatneutrale, circulaire en grondstofefficiënte unie, terwijl Europa concurrerend
blijft. Het kabinet ziet de omschakeling naar een duurzame economie als een kans.
Het kabinet steunt de hoge ambities van de Commissie en acht het belangrijk dat die
in proportionele, uitvoerbare en kosteneffectieve wetgeving en beleidsmaatregelen
worden omgezet. Het kabinet ziet de omschakeling naar een duurzame groei van de economie
als een kans om het concurrentievermogen van de EU te versterken en een gelijkspeelveld
in Europa te creëren. Daarnaast moet bij de uitwerking zorgvuldig worden gekeken naar
de brede maatschappelijke gevolgen.
De Commissie zal een Europese klimaatwet presenteren die het doel van klimaatneutraliteit
in 2050 vastlegt. Het kabinet verwelkomt de klimaatwet. Het ziet graag dat naast het
2050-doel ook het 2030-doel wordt opgenomen. Daarnaast zal de Commissie een voorstel doen om het huidige 2030-broeikasreductiedoel
te verhogen. Het kabinet pleit voor een tijdige en grondige effectbeoordeling die
inzichtelijk maakt wat de gevolgen zijn van de ophoging van het 2030-reductiedoel.
Het kabinet steunt een ophoging naar 55 procent en wil idealiter voorafgaand aan de
COP26 in Glasgow (eind 2020) overeenstemming bereiken zodat de EU een ambitieuzere
nationally determined contribution kan indienen bij de VN. In de context van het EU emissiehandelssysteem zal de Commissie
de richtsnoeren voor staatssteun herzien om het risico op koolstoflekkage te minimaliseren.
De Commissie kondigt strategieën aan voor slimme sectorintegratie en voor een renovatiegolf
voor gebouwen. Slimme sectorintegratie draagt bij aan de integrale en sector overstijgende
aanpak van de energietransitie. Het kabinet wil dat schone waterstof in de strategie
voor slimme sectorintegratie wordt gestimuleerd. De strategie voor de renovatiegolf
kan bijdragen aan een snellere verduurzaming van bestaande gebouwen. Het kabinet zet
in op innovatie, opschaling en ondersteuning vanuit bestaande Europese fondsen. Het
kabinet verwelkomt het voorstel voor windenergie op zee.
De Commissie kondigt een strategie aan voor duurzame en slimme mobiliteit en wil toewerken
naar nul-emissiemobiliteit vanaf 2025. Het kabinet kijkt hiernaar uit en streeft naar
samenhang met de onderhandelingen over het eerste mobiliteitspakket. De Commissie
is ook van plan met een voorstel voor duurzame luchtvaartbrandstoffen te komen. Het
kabinet wil dat de Commissie inzet op een bijmengverplichting van duurzame luchtvaartbrandstoffen.
Een Europese bijmengverplichting heeft de voorkeur boven een nationale verplichting
vanwege het gelijke speelveld, het CO2-reductiepotentieel en het internationale karakter van de luchtvaartsector. Daarnaast
komt de Commissie met een voorstel om de verordening inzake de trans-Europese Energienetwerken
(TEN-E) te herzien. Het kabinet ondersteunt dit voornemen om de uitrol van grensoverschrijdende
en regionale infrastructuur voor hernieuwbare energie, schone waterstof en de afvang
en opslag van CO2 te bevorderen.
De Commissie komt met een actieplan «Circulaire Economie», met naar verwachting als
doel een volledig circulair Europa in 2050. Het kabinet meent dat dit plan moet worden
gekoppeld aan de industriestrategie, zodat deze elkaar aanvullen. Dit plan hanteert
een aanpak met een duurzaam productbeleid en een focus op prioritaire grondstofintensieve
sectoren.
Het kabinet is voorstander van de integrale aanpak van klimaat, milieu, volksgezondheid
en biodiversiteit in de landbouw en visserij. Het kabinet verwelkomt daarom de «van
boer tot bord»-strategie en de biodiversiteitsstrategie voor 2030. De «van boer tot
bord»-strategie streeft naar een gezonder voedselaanbod en naar meer consumenteninformatie
over herkomst, voedingswaarden en ecologische voetafdruk. Dit helpt de consument om
gezonde en duurzame keuzes te maken. Het versterken van het systeem van voedselveiligheid
en de aanpak van voedselfraude acht het kabinet een belangrijk onderdeel. Ook verwelkomt
het kabinet de initiatieven onder het «Regulatory Fitness and Performance» programma
van de Commissie (REFIT), zoals de evaluatie van de Europese strategie voor dierwelzijn
en de richtlijn duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.
Voor de Green Deal is financiering nodig. Het Europese Green Deal investeringsplan
(EGDIP), beoogt ten minste 1000 miljard euro aan investeringen te mobiliseren in de
periode 2021–2030. De Commissie erkent dat de transitie naar een klimaatneutrale en
duurzame Unie ook eerlijk moet verlopen. Middels het Just Transition Mechanism en het daarbij behorende Just Transition Fund wil de Commissie extra financiële steun bieden aan regio’s en sectoren die het hardst
worden geraakt. Een hernieuwde strategie voor duurzame financiering moet ervoor zorgen
dat meer privaat kapitaal naar duurzame investeringen gaat. Het kabinet erkent dat
de overgang naar een klimaatneutrale en duurzame Unie veel private investeringen vereist,
waarbij publieke middelen als aanjager fungeren.
Tot slot wil de Commissie dit jaar beginnen met het Europese Klimaatpact om alle belanghebbenden
bij de transitie te betrekken. Het kabinet vindt dit positief en ziet overeenkomsten
met het Nationale Klimaatakkoord en het Klimaatpact.
2.2 Een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk
De Commissie zal een mededeling met de algemene digitale strategie, een witboek over
kunstmatige intelligentie en een datastrategie publiceren. De digitale strategie geeft
meer informatie over de reikwijdte van de digital services act. Dit is de herziening van de richtlijn elektronische handel en vormt het juridische
kader voor diensten van de informatiemaatschappij binnen de EU. Het kabinet kijkt
uit naar het witboek over kunstmatige intelligentie. Het kabinet is voorstander van
de mensgerichte aanpak van de Commissie waarbij aandacht is voor waarborgen voor menselijke
controle, kwaliteit en transparantie bij de ontwikkeling van beleid en wetgeving voor
kunstmatige intelligentie. Het kabinet wil net als de Commissie de herziening van
de e-privacy-verordening als prioritair dossier behandelen.
Het kabinet steunt de initiatieven van de Commissie om de financiële sector weerbaarder
te maken tegen cyberrisico’s en om een regelgevend kader voor crypto’s (inclusief
zogenaamde stablecoins) voor te stellen.4 De Commissie kondigt ook een herziening van de Netwerk- en Informatiebeveiliging
Richtlijn aan. Het doel hiervan is een vergrote digitale weerbaarheid en verkleinde gevolgen van cyberincidenten middels meldcentra in lidstaten en
afstemming tussen nationale systemen. Ook komt er een nieuwe strategie voor een veilige
Unie waarin het belang van cybersecurity en het versterken van kritieke infrastructuren
opgenomen wordt.
In het werkprogramma wijst de Commissie op de noodzaak te investeren in digitale vaardigheden
om zo een antwoord te geven op de veranderende behoeftes op de arbeidsmarkt. Het kabinet
deelt deze analyse en verwelkomt de Europese initiatieven op dit vlak. Een mededeling
over de toekomst van onderzoek en innovatie en de Europese Onderzoeksruimte (ERA)
zal verdere invulling geven aan de realisatie van de ERA en zal in het bijzonder ingaan
op het bundelen van onderzoekscapaciteiten en het verdiepen van onderzoeks-, innovatie
en kenniscapaciteit. Het kabinet verwelkomt dit voornemen.
2.3 Een economie die werkt voor de mensen
Het kabinet verwelkomt de plannen van de Commissie om het concurrentievermogen te
versterken. Het steunt de integrale aanpak van de Commissie door industrie en interne
markt als één pakket te presenteren en de definitie van het MKB te herzien. Het kabinet
steunt de inzet van de Commissie in de nieuwe strategie voor industriebeleid ten aanzien
van de overgang naar verduurzaming en digitalisering, waarbij eerlijke concurrentie
voorop staat. Het voornemen van de Commissie om een rapport over belemmeringen op
de interne markt en het actieplan handhaving te presenteren, sluit aan bij de door
het kabinet bepleite aanpak van de interne markt. Passend bij deze aanpak ziet het
kabinet liever dat de Commissie het voortzetten van de notificatierichtlijn prioriteert
en niet de e-card voorstellen die in de periode van de vorige Commissie niet gesteund
werden door Raad, Europees Parlement en belanghebbenden. Het kabinet verwelkomt een
witboek over een instrument tegen buitenlandse subsidies om marktverstoringen op de
interne markt door staatssteun of staatscontrole te adresseren.
De Commissie heeft een mededeling uitgebracht over de sociale dimensie van de verschillende
transities waar Europa voor staat. De Commissie kondigt daarin een aantal initiatieven
aan die zij op een later moment zal presenteren, zoals een raamwerk voor Europese
minimumlonen, een nieuwe gendergelijkheidsstrategie, de versterking van de positie
van platformwerkers, een Europese kindergarantie die ervoor zorgt dat kinderen toegang
hebben tot basisvoorzieningen, de versterking van de jongerengarantie5, een actieplan integratie en inclusie en een rapport over demografische ontwikkelingen.
Het kabinet zal de voorstellen op sociaal terrein op hun merites beoordelen, waarbij
het kader met horizontale uitgangspunten zoals beschreven in de brief van de Minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal worden gebruikt6.
De Commissie stelt tevens met een voorstel te komen voor een Europese werkloosheidsherverzekering.
Er ligt thans nog geen voorstel en is dus geen helderheid over de uitwerking. Wanneer
een voorstel verschijnt, beoordeelt het kabinet het op zijn merites en informeert
uw Kamer op reguliere wijze. Het kabinet is geen voorstander van een stabilisatiemechanisme
(fiscal capacity) op EMU-niveau om de gevolgen van economische schokken op te vangen.
De Commissie heeft een evaluatie van het stabiliteits- en groeipact (SGP) gepubliceerd.
Zij wil nu consultaties opzetten met de lidstaten en belanghebbenden over de toekomst
van het SGP. Het kabinet is van mening dat houdbare overheidsfinanciën het hoofddoel
van het SGP moeten blijven en dat de handhaving van de regels verbetering behoeft.
Het kabinet ondersteunt de plannen van de Commissie voor het actieplan kapitaalmarktunie.
Een sterke Europese kapitaalmarktunie draagt bij aan economische groei doordat vraag
en aanbod van kapitaal elkaar beter weten te vinden. Daarnaast dragen grensoverschrijdende
investeringen bij aan risicospreiding, waardoor financiële schokken beter kunnen worden
opgevangen.
Het kabinet steunt de opvolging van het anti-witwaspakket. Het is voorstander van
direct, onafhankelijk Europees anti-witwastoezicht en van verdere harmonisatie van
de Europese anti-witwasregelgeving.
De Commissie komt met twee nieuwe douane-initiatieven, waaronder een actieplan voor
de douane-unie dat zich richt op beter bestuur en grensbewaking. Het kabinet heeft
een constructieve grondhouding tegenover dit actieplan.
2.4 Een sterker Europa in de wereld
De Commissie presenteert zichzelf in dit werkprogramma als een geopolitieke Commissie.
Dit komt overeen met de inzet van het kabinet dat de EU in deze multipolaire wereld
een actievere rol speelt om Europese belangen alsmede normen en waarden zoals rechtsstaat,
democratie en vrijheid, te beschermen; zowel bilateraal als multilateraal. Een meer
coherente en geïntegreerde inzet van instrumenten is nodig om de EU als een geopolitieke
speler neer te zetten. Het kabinet kijkt dan ook uit naar de voorstellen en initiatieven
van de Commissie.
Het kabinet staat positief tegenover een nieuwe strategie van de Commissie voor Afrika
met daarin aandacht voor de economische betrekkingen en werkgelegenheid op beide continenten.
Daarnaast wil de Commissie de onderhandelingen over een nieuwe partnerschapsovereenkomst
tussen de EU en de landen in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (Post-Cotonou)
dit jaar afronden.
Zoals verwacht, wil de Commissie dat de Raad snel besluit tot de start van de toetredingsonderhandelingen
met Noord-Macedonië en Albanië. Daarnaast onderstreept de Commissie de noodzaak om
de uitbreidingsmethodologie te verbeteren. Hierover is een mededeling van de Commissie
verschenen waarin het belang van de rechtsstaat en toepassing van strikte conditionaliteit
in het uitbreidingsproces benadrukt wordt. De Kabinetsappreciatie van deze mededeling
ging uw Kamer reeds toe7. De kabinetsappreciatie van de voortgangsrapportage zal u wanneer deze verschijnt
eveneens toegaan.
Het kabinet acht het opportuun dat de Commissie nieuwe beleidsdoelen voor de landen
van het Oostelijk Partnerschap wil presenteren, omdat het huidige kader eind dit jaar
afloopt. Het kabinet hecht aan rechtsstaatontwikkeling als basis voor ontwikkeling
op andere terreinen.
Op het gebied van handel wil de Commissie het initiatief nemen tot een voorstel voor
WTO-hervorming. Het kabinet steunt de leiderschapsrol van de EU in de WTO en zal er
bij de Commissie op aandringen dat een nieuwe onderhandelingsagenda in dienst moet
staan van een gelijk speelveld met China, het behalen van de SDG’s en de Overeenkomst
van Parijs en de inclusiviteit van het multilaterale handelssysteem. Bindende geschillenbeslechting
is een voorwaarde voor een effectief functionerend multilateraal handelssysteem. Het
kabinet wil dat de Commissie werkt aan een multilaterale oplossing voor de impasse
rond het beroepslichaam van de WTO, het Appellate Body. Het is van belang dat de VS aan boord komt van een oplossing.
De Commissie komt met een mededeling over Europa’s economische en financiële soevereiniteit.
Hiermee kan de basis worden gelegd om de EU weerbaarder te maken tegen de extraterritoriale
werking van sancties van derde landen en om de werking van haar eigen sancties te
versterken. Het kabinet is voorstander van een effectief EU sanctie-instrumentarium
en hecht aan Europa’s economische en financiële soevereiniteit.
De Commissie wil nauw met de Raad samenwerken aan een actieplan over mensenrechten
en democratie. Ook zal de Commissie met een voorstel komen voor een actieplan over
gendergelijkheid en de empowerment van vrouwen in de externe betrekkingen. Het kabinet juicht dit toe. Het kabinet vindt
het belangrijk dat EU zich inzet voor duurzame waardeketens, die zich uitstrekken
tot buiten de Unie. Duurzaamheid gaat daarbij over meer dan klimaat en milieu: mensenrechten
zijn er onlosmakelijk mee verbonden. Deze elementen moeten in samenhang worden geadresseerd.
2.5 Bevordering van onze Europese levenswijze
Op het terrein van gezondheid lanceert de Commissie een farmaceutische strategie voor
Europa en een actieplan tegen kanker. De farmaceutische strategie beoogt de kwaliteit,
veiligheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van geneesmiddelen te waarborgen met
aandacht voor een concurrerende farmaceutische sector. Deze plannen sluiten goed aan
bij de aanpak van het kabinet. Het kabinet wil dat de farmaceutische strategie en
de geneesmiddelenagenda van de lidstaten op elkaar aansluiten en elkaar versterken.
Het kabinet ondersteunt de bestrijding van kanker. De geïntegreerde aanpak die de
Commissie voorstelt wordt door het kabinet ondersteund.
De Commissie wil zich inspannen om in 2025 een Europese onderwijsruimte te realiseren.
Een uitgangspunt hierbij is dat iedereen zich een leven lang kan blijven ontwikkelen.
Het kabinet ondersteunt deze integrale benadering en ziet de voorstellen tegemoet
voor een nieuw strategisch samenwerkingskader voor onderwijs en opleiding, dat dit
jaar afloopt, en een actualisering van de Europese vaardighedenagenda.
Het kabinet kan zich vinden in de plannen van de Commissie voor interne veiligheid
en samenwerking bij cybersecurity, hybride dreigingen en de bescherming van vitale
infrastructuur. De mededeling over een veiligheidsuniestrategie zal naar verwachting
een invulling geven van de aanpak van veiligheidsrisico’s in de EU. Het kabinet benut
de strategie graag voor concrete maatregelen ter bevordering van de interne veiligheid
gebaseerd op de praktische behoeften. Het kabinet is voorstander van een integrale
en multidisciplinaire aanpak van interne veiligheid, die ook op Europees niveau georganiseerde
ondermijnende criminaliteit aanpakt. Daarnaast verwelkomt het kabinet de strategieën
van de Commissie tegen seksueel kindermisbruik en mensenhandel.
Het werkprogramma wijdt een beknopte paragraaf aan asiel en migratie. Centraal daarin
staat het nieuwe pact dat de Commissie zal publiceren. Het kabinet constateert dat
de omschrijving van het pact in het werkprogramma goede aanknopingspunten biedt voor
de Nederlandse prioriteiten op beide terreinen. Zo spreekt de Commissie van een integrale
aanpak langs de hele migratieroute, benadrukt zij de verbinding tussen de interne
en externe dimensie van het asiel- en migratiebeleid en legt zij een expliciete link
tussen het functioneren van het asielsysteem en het Schengengebied. Hervorming van
het gemeenschappelijk Europees asielstelsel maakt onderdeel uit van de integrale aanpak
uit het pact.
2.6 Een nieuwe impuls voor Europese democratie
De Commissie kondigt een actieplan voor Europese democratie aan. Het adresseren van
desinformatie en steun voor vrije en onafhankelijke media zijn onderdeel zijn van
dit plan. Het kabinet ondersteunt coördinatie in Europees en internationaal verband.
Desinformatie houdt niet op bij de grenzen. Voor het kabinet staat daarbij voorop
dat de vrijheid van meningsuiting en de onafhankelijkheid van de pers zijn gewaarborgd.
Ook heeft het kabinet hierbij aandacht voor de verdeling van bevoegdheden.
De Commissie presenteert verder de Conferentie over de Toekomst van de Unie en de
nieuwe toetsingscyclus voor de rechtsstaat. Een kabinetsappreciatie van de mededeling
van de Commissie over de Conferentie over de Toekomst van de Unie is u separaat toegegaan8. Het kabinet steunt de verdere uitwerking van de EU-toetsingscyclus voor de rechtsstaat.
Het kabinet zet erop in dat bespreking van rechtsstatelijkheid in de Unie, naast die
in de Raad Algemene Zaken, ook in de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken plaatsvindt.
Het kabinet betreurt dat de Commissie geen initiatieven voor transparantie aankondigt.
Wel stelt ze voor de twee gestrande wetgevingsvoorstellen uit 2008 en 2011 over herziening
van de eurowob-verordening in te trekken. Of dit betekent dat de Commissie van plan
is een nieuw voorstel te doen is vooralsnog niet bekend.
Gelijkheid is volgens de Commissie een kernwaarde van de Europese Unie en een drijvende
kracht voor economische groei en sociaal welzijn. Het kabinet verwelkomt de initiatieven
voor gendergelijkheid. Het initiatief gericht voor de positie van LHBTI’s sluit goed
aan op de eerdere Nederlandse inzet op dit terrein.
Tot slot is het positief dat de positie van slachtoffers van strafbare feiten op de
agenda van de EU blijft staan. Dit zal gebeuren in een mededeling over een EU-strategie
voor slachtofferrechten. Het kabinet is voorstander van maatregelen die daadwerkelijk
steun geven aan slachtoffers in grensoverschrijdende zaken en die het verkrijgen van
een schadevergoeding vergemakkelijken.
3 Herziening van de initiatieven uit eerdere mandaten die nog niet zijn overeengekomen
met Het Europees Parlement en de Raad
De Commissie heeft alle wetgevingsvoorstellen die nog door het Europees Parlement
en de Raad moeten worden goedgekeurd, onderzocht om te beoordelen of deze moeten worden
voortgezet of worden ingetrokken. Deze beoordeling heeft geresulteerd in de intrekking
van 32 voorstellen (zie bijlage 2: Bijlage IV)9. Daarnaast overweegt de Commissie twee verdere voorstellen in te trekken (zie bijlage
2: Bijlage V)10.
4 Betere regelgeving, beleidsvorming, implementatie en handhaving van EU wetgeving
In de geest van de Green Deal besteedt de Commissie bij al haar initiatieven aandacht
aan de milieuaspecten. Voor het eerst zal de Commissie een foresight report opstellen, dat trends en ontwikkelingen op lange termijn in kaart brengt.
De Commissie komt met een mededeling over betere regelgeving waarin zij inzet op evaluaties
en consultaties en «actieve subsidiariteit». Dit bouwt voort op de aanbevelingen van
de Taskforce Subsidiariteit van de Commissie uit 2018. Positief vindt het kabinet
ook de continuering van het REFIT-platform en het REFIT-programma, dat regelgeving
tegen het licht houdt en regeldruk vermindert. De Commissie geeft het platform een
andere naam: fit-for-future platform.
Meest in het oog springend initiatief op het terrein van betere regelgeving is de
aankondiging van de invoering van een one-in-one-out-instrument. Het kabinet verwelkomt dit initiatief waarbij het ernaar streeft dat
de kwantitatieve aanpak, hand in hand gaat met een kwalitatieve benadering om knelpunten
weg te nemen. Het kabinet verwelkomt de aandacht van de Commissie voor implementatie
en handhaving.
Toezegging gebruik van impact assessments aan de leden Mulder en Omtzigt
Met betrekking tot nationale impact assessments van nieuwe Commissievoorstellen (toezegging aan de leden Mulder en Omtzigt tijdens
het AO belangenbehartiging in de EU van 3 oktober 2019 (Kamerstuk 21 501-20, nr. 2077)) wijst het kabinet op de systematiek van de BNC-fiches. Hierin wordt ingegaan op
de gevolgen en verwachte effecten van nieuwe voorstellen van de Europese Commissie
voor Nederland11.
De komende maanden verkent het kabinet ook de mogelijkheden voor verbeterd gebruik
van het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving (het IAK). Daarbij wordt
het advies van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling betrokken12. Zij doet in opdracht van het kabinet verder onderzoek naar de vraag in hoeverre
het Nederlandse systeem van impact assessments verbeterd en het gebruik bevorderd kan worden. Bij een volgende voortgangsrapportage
verwacht het kabinet hier een aanpak voor te kunnen presenteren.
Het kabinet vindt dat impact assessments door de Europese Commissie zelf nog te vaak ontbreken13. Uitgangspunt moet zijn dat voor elk voorstel voor nieuwe regelgeving of aanpassing
van bestaande regelgeving, een effectbeoordeling wordt uitgevoerd door de Commissie.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
S.A. Blok
Indieners
-
Indiener
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken