Geachte leden en
plaatsvervangend leden van de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat,
Ter bespreking in de
procedurevergadering VW van morgen (29 september 2010) zend ik u hierbij een
verzoek van het lid Slob (ChristenUnie).
De brief over
snelheidsverhoging naar 160 km/uur op het spoor waar het lid Slob aan refereert,
betreft de beantwoording van zijn schriftelijke vragen over snelheidsverhoging
op het spoor: 2010D37124
Het AO Innovatie op het
spoor dat het lid Slob voorstelt, is verbonden aan agendapunt 44 Behandeling
MKBA ERTMS.
Met vriendelijke
groet,
Ivo
Sneep
-------------------------------------------------------
Griffier
van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
DCO Internationaal en
Ruimtelijk
Tweede Kamer der Staten
Generaal
Postbus 20018, 2500 EA
Den Haag
Telefoon: 070 318 20
25
Mobiel: 06 18 59 57
16
email:
i.sneep@tweedekamer.nl
Van: Visser
F.C.
Verzonden: dinsdag 28
september 2010 18:17
Aan:
Onderwerp: spoed:
voorstel procedurevergadering
Urgentie:
Hoog
Geachte
leden,
Maandag 27 september heeft de
minister eindelijk de brief over snelheidsverhoging naar 160 km/uur op het spoor
naar de Kamer gestuurd. In deze brief wordt tevens ingegaan op de rijtijden op
de Hanzelijn. Uit deze brief kan geconcludeerd worden dat het nog zeker 4 jaar
duurt voordat hogere snelheden op 4 baanvakken mogelijk
wordt.
De brief gaat echter niet of
nauwelijks in op het bijgevoegde Second Opinion van de TU Delft. De spoorsector
concludeert dat "dit rapport zich baseert op al bekende inzichten en de
conclusies onvoldoende basis bieden voor besluitvorming over een
voorkeursalternatief". Vervolgens wordt aangegeven dat de sector doorgaat met
haar eigen alternatief ATB code 147 (prijskaartje 41 mln voor 4 baanvakken).
Terwijl de Second Opinion juist concludeert dat deze oplossing niet toekomstvast
is en in vergelijking met de andere oplossingen afvalt omdat de kosten hoger
zijn en er vragen zijn over de realiseerbaarheid.
Door de Europese Commissie is
bovendien schriftelijk bevestigd dat de door de spoorsector gekozen oplossing
niet toegestaan is. Er wordt noch door de Minister, noch door de spoorsector ook
maar iets over dit punt beargumenteerd. Het staat alleen als risico vermeldt in
het rapport van de spoorsector (bijlage X, eerste blz, onderaan met als risico
"blokkade voor het project").
De Minister heeft tijdens een eerder
AO en de daaropvolgende kamerbrieven, toegezegd hierover met Brussel in conclaaf
te gaan, de Kamer over de uitkomst te informeren, en op basis van zowel dit
wettelijke aspect als de Second Opinion van de TU Delft zijn standpunt zou
innemen.
Aangezien de minister in zijn brief
hier niet op ingaat stelt de ChristenUnie-fractie
voor:
-
Genoemde stukken te agenderen voor het reeds door ons
voorgestelde AO innovatie op het spoor (agendapunt 44 procedurevergadering), de
feitelijke vragenronde en het rondetafelgesprek
-
De minister te verzoeken binnen een maand de Kamer te
informeren over
·
de uitkomst van de nadere discussie van de minister
met Brussel over de legimiteit van de NS-voorkeursoptie en de
alternatieven
·
de kosten van toepassen van ATBM+ op
Amsterdam-Utrecht waarmee de ICE al op zeer korte termijn 160 km/uur zou kunnen
rijden en dit niet minimaal 4 jaar hoeft te duren
·
zijn definitieve standpunt op basis van dit alles en
daarbij tevens in te gaan op de toekomstvastheid van zijn keuze in relatie tot
de plannen voor invoering van ERTMS
Met vriendelijke groet,
Beleidsmedewerker
Fractie ChristenUnie Tweede Kamer
- Verkeer en
Waterstaat
- Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer
- Wonen, Wijken en
Integratie
tel. 070 3183642
mob. 06 54654291 (Let op! Dit is een
nieuw nummer)
fax 070 3182933
e-mail f.visser@tweedekamer.nl
Tweede Kamerfractie ChristenUnie
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Bezoekadres: Binnenhof
1a
P Print deze mail alleen als het
echt nodig is