Geachte leden en 
plaatsvervangend leden van de vaste commissie voor Verkeer en 
Waterstaat,
Ter bespreking in de 
procedurevergadering VW van morgen (29 september 2010) zend ik u hierbij een 
verzoek van het lid Slob (ChristenUnie).
De brief over 
snelheidsverhoging naar 160 km/uur op het spoor waar het lid Slob aan refereert, 
betreft de beantwoording van zijn schriftelijke vragen over snelheidsverhoging 
op het spoor: 2010D37124
Het AO Innovatie op het 
spoor dat het lid Slob voorstelt, is verbonden aan agendapunt 44 Behandeling 
MKBA ERTMS.
Met vriendelijke 
groet, 
Ivo 
Sneep
-------------------------------------------------------
Griffier 
van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat 
DCO Internationaal en 
Ruimtelijk 
Tweede Kamer der Staten 
Generaal 
Postbus 20018, 2500 EA 
Den Haag 
Telefoon: 070 318 20 
25 
Mobiel: 06 18 59 57 
16 
email: 
i.sneep@tweedekamer.nl 
Van: Visser 
F.C. 
Verzonden: dinsdag 28 
september 2010 18:17
Aan: 
Onderwerp: spoed: 
voorstel procedurevergadering
Urgentie: 
Hoog
Geachte 
leden,
Maandag 27 september heeft de 
minister eindelijk de brief over snelheidsverhoging naar 160 km/uur op het spoor 
naar de Kamer gestuurd. In deze brief wordt tevens ingegaan op de rijtijden op 
de Hanzelijn. Uit deze brief kan geconcludeerd worden dat het nog zeker 4 jaar 
duurt voordat hogere snelheden op 4 baanvakken mogelijk 
wordt.
De brief gaat echter niet of 
nauwelijks in op het bijgevoegde Second Opinion van de TU Delft. De spoorsector 
concludeert dat "dit rapport zich baseert op al bekende inzichten en de 
conclusies onvoldoende basis bieden voor besluitvorming over een 
voorkeursalternatief". Vervolgens wordt aangegeven dat de sector doorgaat met 
haar eigen alternatief ATB code 147 (prijskaartje 41 mln voor 4 baanvakken). 
Terwijl de Second Opinion juist concludeert dat deze oplossing niet toekomstvast 
is en in vergelijking met de andere oplossingen afvalt omdat de kosten hoger 
zijn en er vragen zijn over de realiseerbaarheid.
Door de Europese Commissie is 
bovendien schriftelijk bevestigd dat de door de spoorsector gekozen oplossing 
niet toegestaan is. Er wordt noch door de Minister, noch door de spoorsector ook 
maar iets over dit punt beargumenteerd. Het staat alleen als risico vermeldt in 
het rapport van de spoorsector (bijlage X, eerste blz, onderaan met als risico 
"blokkade voor het project").
De Minister heeft tijdens een eerder 
AO en de daaropvolgende kamerbrieven, toegezegd hierover met Brussel in conclaaf 
te gaan, de Kamer over de uitkomst te informeren, en op basis van zowel dit 
wettelijke aspect als de Second Opinion van de TU Delft zijn standpunt zou 
innemen.
Aangezien de minister in zijn brief 
hier niet op ingaat stelt de ChristenUnie-fractie 
voor:
-        
Genoemde stukken te agenderen voor het reeds door ons 
voorgestelde AO innovatie op het spoor (agendapunt 44 procedurevergadering), de 
feitelijke vragenronde en het rondetafelgesprek
-        
De minister te verzoeken binnen een maand de Kamer te 
informeren over 
·         
de uitkomst van de nadere discussie van de minister 
met Brussel over de legimiteit van de NS-voorkeursoptie en de 
alternatieven
·         
de kosten van toepassen van ATBM+ op 
Amsterdam-Utrecht waarmee de ICE al op zeer korte termijn 160 km/uur zou kunnen 
rijden en dit niet minimaal 4 jaar hoeft te duren
·         
zijn definitieve standpunt op basis van dit alles en 
daarbij tevens in te gaan op de toekomstvastheid van zijn keuze in relatie tot 
de plannen voor invoering van ERTMS
Met vriendelijke groet, 
Beleidsmedewerker
Fractie ChristenUnie Tweede Kamer 
- Verkeer en 
Waterstaat
- Volkshuisvesting, Ruimtelijke 
Ordening en Milieubeheer
- Wonen, Wijken en 
Integratie
tel. 070 3183642 
mob. 06 54654291 (Let op! Dit is een 
nieuw nummer)
fax 070 3182933 
e-mail f.visser@tweedekamer.nl 
Tweede Kamerfractie ChristenUnie 
Postbus 20018 
2500 EA Den Haag 
Bezoekadres: Binnenhof 
1a
P Print deze mail alleen als het 
echt nodig is