Zoeken naar balans tussen infrastructuur, mobiliteit en milieu

29 oktober 2014, begroting - Zijn nieuwe wegen noodzakelijk? Hoe ontwikkelt de mobiliteit zich? Werkt het milieubeleid? De Kamer bespreekt de begroting van Infrastructuur en Milieu.

Wat is het verband tussen de verschillende beleidsterreinen van de bewindslieden van Infrastructuur en Milieu? Het ontbreekt aan een samenhangend beleid voor de ruimtelijke ordening in Nederland, stelt SP'er Smaling. Ook Hoogland (PvdA) vindt dat de rijksoverheid daarin een inhoudelijke, sturende rol behoort te vervullen. Een goede infrastructuur is een voorwaarde voor toekomstige economische groei, stelt Visser (VVD). Het draait om het maken van slimme en schone keuzes, zegt Van Veldhoven (D66). Bisschop (SGP) vraagt meer aandacht voor het belang van de binnenvaart.

Noodzaak van wegenaanleg ter discussie

Het autogebruik stabiliseert en neemt zelfs licht af. Smaling en Van Tongeren (GroenLinks) wijzen op cijfers waaruit dit blijkt en betogen dat kan worden bezuinigd op de aanleg van wegen. Maar De Rouwe (CDA) en Madlener (PVV) benadrukken dat het aantal files juist weer stijgt. In de Randstad kan er minder geld naar wegen omdat het openbaar vervoer daar een goed alternatief is, zegt Dik (ChristenUnie), maar dat geldt niet voor de regio. Visser betoogt dat er in de toekomst juist veel meer wegen nodig zijn, vooral door de ontwikkeling van slimme auto's.

Betaalt de automobilist te veel?

Per afgelegde kilometer besteedt de overheid veel meer aan het ov dan aan de auto. Visser wijst op berekeningen waaruit dit blijkt. Maar daarin zijn negatieve maatschappelijke effecten van autogebruik zoals luchtvervuiling niet meegenomen, zegt Van Tongeren. Madlener wijst juist op de gestegen accijnzen en de teruggedraaide motorrijtuigenbelasting: de regering gebruikt de automobilist als melkkoe. De hoge verkeersboetes zijn Van Klaveren (Groep Bontes/Van Klaveren) een doorn in het oog. Hij wijst erop dat deze in andere Europese landen veel lager zijn.

Toezicht, vertrouwen en gedragsbeïnvloeding in milieubeleid

Wat moet de rol van de overheid zijn bij het voorkomen van milieuvervuiling? Smaling maakt zich zorgen over de verhouding tussen het groeiende takenpakket en het dalende budget van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De overheid moet uitgaan van vertrouwen bij bedrijven die zich goed gedragen, werpt Mulder tegen. VVD'er Dijkstra ergert zich aan "betuttelende gedragsbeïnvloeding" door de overheid. Maar Dik stelt dat gedragsverandering nodig is voor een effectief milieubeleid, bijvoorbeeld bij recycling. Van Tongeren en Ouwehand (PvdD) vallen haar daarin bij.

Voorstellen voor milieubeleid

Verschillende woordvoerders doen suggesties voor nieuw of intensivering van milieubeleid. Er moet meer worden gedaan om microplastics uit het milieu te weren, vindt Mulder (CDA). Cegerek (PvdA) en Dik vragen meer aandacht voor het stimuleren van de circulaire economie. Smaling wil strengere normen voor fijnstof. Als Nederland koploper wordt bij de invoering van emissievrije bussen, betoogt Van Veldhoven, verbetert dat niet alleen de luchtkwaliteit maar biedt het ook kansen voor het bedrijfsleven. Ouwehand roept de regering op meer te doen om de internationale klimaatdoelen te halen.

Minister Schultz en staatssecretaris Mansveld reageren op 30 oktober op de inbreng van de Kamer.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.