Verdeeldheid over nieuwe steun voor Griekenland

16 juli 2015, debat - De Kamerfracties oordelen verschillend over een nieuwe lening van 80 tot 85 miljard voor Griekenland. Een meerderheid geeft het kabinet ruimte om de komende weken het Europese akkoord via onderhandelingen in te vullen.

Maij (PvdA) is blij met het akkoord, want het is goed voor "de stabiliteit in Europa en de solidariteit met de Griekse bevolking". Maar Van Bommel (SP) spreekt van een "wurgakkoord", waarin "keiharde neoliberale voorwaarden" aan de steun worden gesteld. Voor Harbers (VVD) is de hamvraag of Griekenland te vertrouwen is, maar hij is bereid de onderhandelingen af te wachten. Dat de Griekse premier heeft gezegd dat hij niet in het akkoord gelooft, helpt dan niet, zegt Heerma (CDA), die pleit voor blijvende betrokkenheid van het IMF. Voor Van Dijck (PVV) is een grexit de beste oplossing. Dat vinden ook Dijkgraaf (SGP), Schouten (ChristenUnie) en Krol (50PLUS), die daarbij wel humanitaire steun willen verlenen.

Bezorgdheid over het verdere proces

Dijkgraaf en Harbers vragen wat er gebeurt als Griekenland zich opnieuw niet aan de afspraken houdt. De steun zal stap voor stap worden uitbetaald naarmate de maatregelen stap voor stap worden uitgevoerd, antwoordt premier Rutte. Hij is geen voorstander van een grexit en wijst erop dat geen van de achttien andere eurolanden Griekenland tot een grexit kan dwingen. Een Nederlands voorstel om daar een procedure voor vast te leggen, heeft nog niet tot resultaat geleid, aldus de premier. Hij wijst erop dat stappen van de Europese Centrale Bank de Griekse regering ertoe kunnen brengen de eurozone te verlaten. In de "heel moeilijke fase" die dan zal aanbreken, zullen de Europese landen volgens Rutte humanitaire ondersteuning moeten bieden.

Is schuldverlichting noodzakelijk?

Harbers is tegen het kwijtschelden van de Griekse schuld, al was het maar om een drukmiddel te hebben om de aangekondigde maatregelen daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. Maar Van Bommel wijst erop dat het IMF heeft verklaard dat de schuld niet houdbaar is. Ook Pechtold (D66) en Grashoff (GroenLinks) menen dat schuldverlichting pas echt perspectief zou bieden. Erken toch dat het geld van onze belastingbetalers nooit meer terugkomt, zegt Van Dijck. Volgens Rutte is de Griekse schuld "te doen". Pas als de Griekse regering alle noodzakelijke maatregelen heeft genomen, wil hij de noodzaak van schuldsanering bekijken.

Er worden vergaande maatregelen geëist

De voorgestelde hervormingen zijn pittig, zegt Pechtold, maar "doormodderen komt de Grieken nog duurder te staan". Schouten ergert zich eraan dat de gewone Grieken de rekening betalen, terwijl de belastinginning nog niet op orde is en de grote reders worden ontzien. Ook Heerma constateert dat de Griekse bevolking het gelag betaalt, terwijl Europa de rekening gepresenteerd krijgt. De meeste voorgestelde maatregelen remmen de economie, zegt Dijkgraaf, waardoor de Griekse verdiencapaciteit alleen maar verslechtert. Je kunt niet deelnemen aan een muntunie als je niet het maximale doet om je eigen problemen op te lossen, reageert Rutte.

Vragen over privatiseringsfonds

Pechtold vraagt of het realistisch is om te denken dat de opgelegde privatisering van Griekse staatseigendommen 50 miljard oplevert. Europa ontpopt zich als een "tweederangs pandjesbaas", meent Grashoff, die spreekt van een contraproductief en vernederend plan. Schouten vraagt zich af hoe soeverein landen nog zijn als voor hen bepaald wordt dat ze staatseigendommen moeten verkopen. Je deelt soevereiniteit als je met andere landen in een unie zit, zegt minister Dijsselbloem (Financiën), en je deelt meer soevereiniteit als je de hulp van die andere landen nodig hebt. De nagestreefde opbrengst van 50 miljard voor het fonds acht hij haalbaar. Hij vindt het van belang dat Europese instellingen in het bestuur ervan plaatsnemen.

Zie ook: