Nieuwe regels voor verzekeraars

2 maart 2015, wetsvoorstel - De Kamer steunt een wetsvoorstel van minister Dijsselbloem (Financiën) waarmee nieuwe Europese eisen voor verzekeraars vanaf 1 januari 2016 in Nederland gelden.

De Europese Omnibus II-richtlijn bevat nieuwe regels voor onder meer de buffers van verzekeraars. Ook krijgen de toezichthouders European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA) en European Securities and Markets Authority (ESMA) meer macht. Hun toezichtsmogelijkheden worden verruimd en ze kunnen aanvullende technische regels opstellen. Maar dergelijke regels kunnen grote financiële gevolgen voor verzekeraars hebben, zegt Omtzigt (CDA). Met De Vries (VVD), Nijboer (PvdA) en Koolmees (D66) vraagt hij hoe de Tweede Kamer erbij betrokken kan blijven. De invloed van de Tweede Kamer hierop is beperkt, erkent de minister, maar hij zegt wel toe dat hij de Kamer zal informeren over de zogenaamde delegated acts, de beslissingen van deze autoriteiten.

Zorgverzekeraars vrezen voor risicoselectie

Nijboer wijst op de grote gevolgen die de Europese eisen voor zorgverzekeraars kunnen hebben. Omdat zij meer geld in kas moeten houden voor zieke verzekerden, dreigen verzekeraars over te gaan tot risicoselectie. Het moet voor zorgverzekeraars blijven lonen om mensen met een hoger risico te verzekeren, meent ook De Vries. Omtzigt vindt de "enorme" solvabiliteitseisen voor zorgverzekeraars overdreven. Dat is Dijsselbloem niet met hem eens. De eisen voor de buffers van verzekeraars zijn en blijven volgens de minister afhankelijk van het risico dat zij lopen. Hij vindt dat risicoselectie moet worden voorkomen met het vereveningssysteem. Daarin worden verzekeraars met veel zieke verzekerden gecompenseerd voor het grotere risico dat zij lopen.

Natura-uitvaartverzekeraars krijgen een jaar uitstel

De Vries, Nijboer, Koolmees en Omtzigt zijn blij met het jaar uitstel voor de natura-uitvaartverzekeraars, die zich grote zorgen maken over de eisen die aan hen worden gesteld. Volgens de brancheorganisatie kunnen ze daar onmogelijk aan voldoen. De regelgeving mag het Nederlandse model met kleine uitvaartverzekeraars met een lokale binding niet om zeep helpen, vindt De Vries. Dijsselbloem zegt dat de eisen aan de verzekeraars proportioneel moeten zijn en belooft de Kamer begin 2016 een brief met een oplossing voor de sector.

De Kamer stemt op 10 maart over het wetsvoorstel en de moties die bij het debat is ingediend.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.