Groei Schiphol en belangen omwonenden in wet vastgelegd

10 februari 2016, wetsvoorstel - De Kamer debatteert met staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) over de balans tussen de belangen van Schiphol en die van omwonenden. Deze worden in een nieuwe wet vastgelegd.

Dit wetsvoorstel gaat over de balans tussen de groei van Schiphol en de effecten daarvan op de omgeving. "Vrijwel iedereen wil dat we deze wet aannemen", zegt Visser (VVD), omdat Schiphol al conform de methodiek van de wet vliegt, ook al is die nog niet vastgesteld. Schiphol heeft een grote economische en maatschappelijke betekenis voor Nederland en zal de komende tijd groeien. De meningen hierover lopen uiteen. Graus (PVV) wil de luchthaven maximaal laten groeien, terwijl Grashoff (GroenLinks) verzucht: "Je zult er maar naast wonen". Volgens Dijksma biedt de wet zowel perspectief aan Schiphol, als bescherming aan de mensen die rond Schiphol wonen.

Schiphol gaat banen gebruiken die zo min mogelijk hinder geven

De luchthaven gaat zo optimaal mogelijk gebruikmaken van de verschillende banen om zo min mogelijk geluidshinder te veroorzaken. Dit heet strikt preferentieel baangebruik. Dat levert volgens Smaling (SP) een transparanter stelsel op dat beter is uit te leggen aan de burger. Belhaj (D66) vraagt om een app die de omwonenden informeert en duidelijk maakt waarom er op bepaalde momenten gebruik van een bepaalde baan wordt gemaakt. Van Helvert (CDA) en Monasch (PvdA) vragen aandacht voor de zorgen van Aalsmeer en Uithoorn, omdat zij kritiek hebben op het toenemende gebruik van de Aalsmeerbaan. Dijksma geeft toe dat de Aalsmeerbaan inderdaad nodig is voor de groei van Schiphol, maar dat de prognoses niet worden overschreden.

Omgevingsraad Schiphol wordt geïnstitutionaliseerd

Dit wetsvoorstel geeft de Omgevingsraad Schiphol een wettelijke basis. Die raad is een voortzetting van de Alderstafel en de Commissie Regionaal Overleg Schiphol. Belhaj en Monasch vragen of er in die raad ook een specialist komt die de gezondheid van de omwonenden meeweegt. De staatssecretaris vindt het belangrijk dat bijvoorbeeld het RIVM kan worden ingeschakeld, maar is geen voorstander van een vaste zetel voor zo'n instituut in de raad: "Maar als het nodig is komen zij aan tafel". Visser wil het functioneren van de omgevingsraad na drie jaar evalueren. Als een Kamermeerderheid dat steunt, heeft Dijksma er geen bezwaar tegen.

SP en GroenLinks vragen aandacht voor milieueffecten

De luchtvaart legt een behoorlijke druk op het milieu en op de leefbaarheid, zegt Smaling, en daarom moet er fors verduurzaamd worden. Nieuwe vliegtuigen zijn bijvoorbeeld stiller en verbruiken minder kerosine. Hij hoopt dat maatschappijen sneller op dat soort vliegtuigen zullen overstappen. Grashoff wijst erop dat vliegverkeer een grote bijdrage levert aan klimaatverandering. Hij vindt het dan ook onwenselijk dat Schiphol groeit. Relatief korte afstanden zouden beter per trein kunnen worden afgelegd, vindt hij. Dat veel mensen dat niet doen, komt omdat vliegen gewoon te goedkoop is. Hij vraagt de staatssecretaris een einde te maken aan de oneerlijke concurrentie die de luchtvaart biedt.

De Kamer stemt op 16 februari over het wetsvoorstel en de moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.