Internationaal

Internationale positie in het onderwijs

De internationale positie van Nederland in het onderwijs is samengevat in het onderstaande figuur door middel van een aantal belangrijke prestatie-indicatoren.

Nederland presteert internationaal bovengemiddeld

Het Nederlandse onderwijs presteert in internationaal perspectief ruim bovengemiddeld. In de afgelopen jaren is op een aantal beleidsterreinen een positieve ontwikkeling waar te nemen. Zo is het percentage voortijdig schoolverlaters fors afgenomen, mede als gevolg van intensief beleid. Tegelijkertijd is het aandeel hoger opgeleiden toegenomen, en ook het percentage jongeren met een startkwalificatie.

Aan de andere kant is het aandeel 15-jarige leerlingen met lage reken- en natuurwetenschappelijke vaardigheden toegenomen tussen 2003 en 2012. Ook als het gaat om excellentie en het aandeel bètatechnici is verbetering in Nederland mogelijk.

Gegevens in het figuur

Een punt buiten de ring ‘internationaal gemiddelde’ betekent dat Nederland het beter doet, een punt daarbinnen betekent een minder goede score dan internationaal gemiddeld. De waarde per indicator is in het figuur omgerekend om de indicatoren onderling vergelijkbaar te maken. Onderaan de pagina vindt u een document met de echte waarden per indicator en per land.

  • Internationale positie in het onderwijs
    Nederlandse scoreInternationale gemiddeldeNummer 5 in ranking
    Lezen (9-10j)53,35054,5
    Rekenen (9-10j)555059,6
    Natuuronderwijs (9-10j)54,65056,8
    % lage leesvaardigheid (15 jaar)61,15070,6
    % lage rekenvaardigheid (15 jaar)67,95073
    % lage natuurkunde vaardigheid (15 jaar)635074,6
    % hoge leesvaardigheid (15 jaar)57,85076,3
    % hoge rekenvaardigheid (15 jaar)76,15076,1
    % hoge natuurkunde vaardigheid (15 jaar)70,45076,4
    VSV: % geen onderwijs, geen startkwalificatie (18-24j)61,75076,7
    % tertiair onderwijs diploma (30-34j)58,45065,4
    LLL: % deelname aan scholing (25-64j)82,950118,6
    Afgestudeerde beta's per 1000 werkenden (20-29j)31,35056,7
    % met startkwalificatie (20-24)48,35055,6

    Internationaal gemiddelde

    Een punt buiten de ring ‘internationaal gemiddelde’ betekent dat Nederland het beter doet, een punt daarbinnen betekent een minder goede score dan internationaal gemiddeld. De landen waarmee wordt vergeleken hangen bij iedere indicator af van de bron. Voor EU-indicatoren van Eurostat wordt bijvoorbeeld alleen vergeleken met het EU-28 gemiddelde, waar bij een OESO indicator wordt vergeleken met de OESO landen.

    Gegevens in een tabel

    De waarden per indicator zijn fictief. De waarden zijn omgerekend om de indicatoren onderling vergelijkbaar te maken. De echte waarden per indicator en per land zijn in het document onderaan de pagina te vinden.

    PISA, PIRLS, TIMMS, Eurostat; bewerking OCW. Brontabel als csv (739 bytes)