Internationaal

15-jarige leerlingen met lage wiskunde vaardigheden

Het Programme for International Student Assesment (PISA) is een internationaal onderzoek dat sinds 2000 elke drie jaar de vaardigheden meet van 15-jarige leerlingen in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen.

Op het gebied van wiskunde scoort Nederland internationaal gezien goed. Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage wiskundevaardigheden. Met 14,8% behoort Nederland tot de koplopers van EU-28 landen.

Echter, er is wel een stijging te zien sinds 2009 (13,4%), waar het EU-28 gemiddelde stabiel is gebleven (22,3% in 2009 en 22,1% in 2012). Estland is binnen Europa topscoorder met slechts 10,6% 15-jarigen met geringe wiskunde vaardigheden in 2012. 

  • Lage wiskunde vaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage wiskunde vaardigheden (2012)
    Landen%
    Albanië
    Andorra
    Wit Rusland
    België18,9
    Bosnië en Herzegovina
    Bulgarije43,8
    Cyprus
    Denemarken16,9
    Duitsland17,7
    Estland10,6
    Faeröer
    Finland12,2
    Frankrijk22,3
    Griekenland35,7
    Hongarije28,1
    Ierland16,9
    IJsland21,5
    Italië24,6
    Kosovo
    Kroatië29,9
    Letland19,9
    Liechtenstein14,1
    Litouwen26
    Luxemburg24,3
    Macedonië
    Malta
    Moldavië
    Monaco
    Montenegro56,6
    Nederland14,8
    Noord-Cyprus
    Noorwegen22,3
    Oekraïne
    Oostenrijk18,7
    Polen14,4
    Portugal24,9
    Roemenië40,8
    Rusland
    San Marino
    Servië38,9
    Slovenië20,1
    Slowakije27,5
    Spanje23,6
    Tsjechië21
    Turkije42
    Vaticaanstad
    Verenigd Koninkrijk21,8
    Zweden27
    Zwitserland12,5
    OESO (PISA) Brontabel als csv (877 bytes)