Monitor streefdoelen onderwijs

Ambitieuze leercultuur waarbinnen sprake is van hoge verwachtingen naar scholen, universiteiten, docenten, ouders, leerlingen en studenten. In onderstaande tabel zijn alle streefdoelen onderwijs opgenomen zoals opgenomen in de beleidsagenda 2013. De streefdoelen sluiten aan bij de hierbovengenoemde hoofdlijnen voor het onderwijsbeleid.  

In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaarden passend bij de beleidsambities. Per indicator wordt de beginwaarde (BW) en de streefwaarde (SW) weergegeven.

De doelen zoals opgenomen in de beleidsagenda 2013 komen bijna geheel overeen met de doelen zoals opgenomen in de begroting 2012. Om die reden is de kolom met de realisatiewaarden 2012 (RW2012) gevuld met de definitieve realisatiewaarden zoals opgenomen in het departementaal jaarverslag (DJV 2012), deze gegevens zijn daarmee vanaf 15 mei 2013 definitief, de waarden van 2013 (RW2013) zijn per 20 mei 2014 definitief. Het DJV verschijnt jaarlijks op de derde woensdag in mei en werd samen met de publicatie Kerncijfers OCW aangeboden aan de Tweede Kamer. Kerncijfers OCW verschijnt inmiddels digitaal, genaamd OCW in Cijfers.

De RW2012-waarden zijn bevroren waarden conform het DJV 2012 / De RW2013-waarden zijn bevroren waarden conform het DJV 2013.  

1. Gemiddelde score basisvakken

a) Gemiddelde score CITO-eindtoets omhoog
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Gemiddelde score CITO-eindtoets omhoog   po 535,4 (2010) nvt 535,5 535,0 537 (2015)  CITO-Jaarlijks Peilingsonderzoek van het Onderwijsniveau (2009, 2010, 2011, 2012)
b) Gemiddelde taalvaardigheidsscores in groep 8 van het bao hoger dan 250
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Woordenschat   po 251 (2011) nvt 251 (2011) 252 >250 CITO-Jaarlijks Peilingsonderzoek van het Onderwijsniveau (2009, 2010, 2011, 2012)   
 Spelling po 252 (2011) nvt 252 (2011)  256 >250
Begrijpend lezen po 257 (2011) nvt 257 (2011) 253 (2012) >250
c) Gemiddelde rekenvaardigheidsscores in groep 8 van het bao hoger dan 250
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Getallen en bewerkingen po 252 (2011) nvt 252 (2011) 255  >250 CITO-Jaarlijks Peilingsonderzoek van het Onderwijsniveau (2009, 2010, 2011, 2012)   
Breuken en procenten en verhoudingen po 253 (2011) nvt  253 (2011) 257  >250
Meten en meetkunde en tijd en geld po 254 (2011) nvt 254 (2011) 256 (2012)  >250
d) Gemiddelde PISA-score wiskunde
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Gemiddelde PISA-score wiskunde vo 526 (2009) nvt 523 Nieuwe data eind 2014 beschikbaar 536 (2015), 541 (2018) Programme for international student assesment (PISA), OESO
e) Gemiddelde PISA-score lezen
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Gemiddelde PISA-score lezen vo 508 (2009) nvt 511 Nieuwe data eind 2014 beschikbaar 516 (2015), 520 (2018)  Programme for international student assesment (PISA), OESO 
f) Gemiddelde PISA-score science
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Gemiddelde PISA-score science vo  522 (2009)  nvt 522 Nieuwe data eind 2014 beschikbaar 526 (2015), 528 (2018) Programme for international student assesment (PISA), OESO 

2. Excellente leerlingen en studenten

a) De grensscore voor de beste 20% van de leerlingen stijgt naar 545 in 2015
Sector   BW RW 2011 RW 2012 RW 2013  SW Bron
De grensscore van de beste 20% van de leerlingen stijgt naar 545 in 2015   po 543/544 (2010) 543/544 (2011) 543/544 (2012) 543/544 (2013) 545 (2015) CITO, jaarlijkse eindtoets
b) Gemiddelde eindexamencijfers (CE+SE) van de 20% best presterende vwo-leerlingen van 7,6 in 2010 naar 7,8 in 2015
Sector  BW RW 2011  RW 2012 RW 2013 SW Bron
Gemiddelde eindexamencijfers (CE+SE) van de 20% best presterende vwo-leerlingen van 7,6 in 2010 naar 7,8 in 2015  vo  7,5 (2010)  7,5 (2011)  7,5 (2011/2012)  7,67 (2012, 2013) 7,8 (2015) Bestuursakkoord VO-Raad-OCW 2012; cijfers worden verstrekt door DUO

3. Verhogen percentage deelnemers per mbo niveau dat de opleiding succesvol afrondt

 Sector  BW  RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Percentage mbo-deelnemers per niveau dat met diploma de instelling verlaat, jaarresultaat per niveau 1, 2, 3, 4  

 mbo

niveau 1: 66%

niveau 2: 62%

niveau 3: 63%

niveau 4: 65%

niveau 1: 71%

niveau 2: 71%

niveau 3: 67%

niveau 4: 70%

nieuwe data juni 2014 beschikbaar 70% (2015) alle niveau's Benchmark MBO Raad

4. Verhogen rendement

a) Het aantal nieuwe vsv'ers per kalenderjaar (nationale indicator)
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW  Bron
Het aantal nieuwe vsv'ers per kalenderjaar (nationale indicator)  vsv 41.800 (2009) 39.115 (2010/2011)  36.560 (2012)  27.950 (2013)  35.000 (2012), 25.000 (2016) Kamerstuk 26 695, nr. 44 
b) Verhogen rendement, verminderen studiewisseling en uitval ho conform prestatieafspraken 2012 met universiteiten & hogescholen   
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Verminderen studieuitval hbo cohort 2010: 28,0% in 2011  cohort 2010: 28,0% in 2011 cohort 2012: 28,7% in 2013 1 cijfer ho
Verminderen switch hbo cohort 2010: 9,0% in 2011 cohort 2010: 9,0% in 2011 cohort 2012: 9,9% in 2013
Verhogen rendement n+1 hbo cohort 2006: 65,7% in 2011 cohort 2006: 65,7% in 2011  cohort 2008: 62,8% in 2013
Verminderen studieuitval wo cohort 2010: 18,9% in 2011 cohort 2010: 18,9% in 2011 cohort 2012: 17,6% in 2013
Verminderen switch wo cohort 2010: 9,0% in 2011 cohort 2010: 9,0% in 2011 cohort 2012: 8,8% in 2013
Verhogen rendement n+1 wo cohort 2007: 60,9% in 2011 cohort 2007: 60,9% in 2011 cohort 2009: 68,3% in 2013

5. Percentage opbrengstgerichte scholen

a) Het percentage po-scholen dat opbrengstgericht werkt van 30% naar 60% in 2015 en naar 90% in 2018
Sector BW  RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Het percentage po-scholen dat opbrengstgericht werkt van 30% naar 60% in 2015 en naar 90% in 2018   po  25% (bao) (2010/2011) Alle indicatoren voldoende   35% (2010/2011)  28% (bao) (2011/2012)  26% (bao) (2012/2013)  60% (2015) 90% (2018)  Inspectie van het Onderwijs
b) Het percentage vo-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 50% in 2015 en naar 90% in 2018
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Het aantal vo-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 50% in 2015 en naar 90% in 2018  vo  28% 25%   50% (2015) 90% (2018)  Inspectie van het Onderwijs
c) Het percentage (v)so-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 25% in 2012, minstens 50% in 2015 en minstens 75% in 2018
 Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
 Het percentage (v)so-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 25% in 2012, minstens 50% in 2015 en minstens 75% in 2018   po  25% (2012) 50% (2015) 75% (2018)  Inspectie van het Onderwijs

6. Intensivering onderwijstijd

a) Uitbreiding van het aanbod van vve, schakelklassen en zomerscholen aan kinderen met risico op taalachterstand
Sector BW RW 2011  RW 2012 RW 2013 SW  Bron
 Aanbod VVE  po  35.680 (2011)  35.680 (2011)  43.490 (2015) In 2011 opgave gemeente. In 2012 en 2013 geen meting
 Schakelklassen  vo  525 (2011)  525 (2011)  1.380 (2015)
 Zomerscholen  vo  30 (2011)  30 (2011)  220 (2015)

7. Onderpresterende scholen/opleidingen

a) In po reductie van het aantal zeer zwakke scholen
Sector  BW RW2011 RW2012 RW2013 SW Bron
Zeer zwakke scholen po 69 (2010) 57 22 16 35 (2015) Inspectie van het Onderwjs 
Taal en rekenzwakke scholen po 238 (2010) 238 (2011 beschikbaar april 2013) 188 158 199 (2015)
b) In (v)so verder reductie van het aantal (zeer) zwakkescholen

Sector

BW  RW2011 RW2012  RW2013 SW  Bron
Reductie van het aantal (zeer) zwakke scholen  (v)so 9 (2011) - 6 6  - Inspectie van  het Onderwijs
c) In vo geen stijging van het aantal (zeer) zwakke scholen
BW  RW2011 RW2012  RW2013 SW Bron
zwakke scholen - - 9,4% 9,5% - Inspectie van het Onderwijs
zeer zwakke scholen  - 0,9% 0,6%  -
d) In het mbo geen stijging van het aantal (zeer) zwakke opleidingen
Sector BW RW2011  RW2012 RW2013 SW Bron
 zwak mbo 311 (2010) 175 (2011) 14 16 14 (2012) Inspectie van het Onderwijs
zeer zwak mbo 34 (2010) 14 (2011) 5 5 5 (2012)

8. Aantal leraren, docenten dat over een master- of PhD-graad beschikt

a) Percentage op master- of PhD-niveau opgeleide leraren/docenten bedraagt 80% in 2016 (in 2009 63%)
Sector BW RW2011 RW2012 RW2013 SW Bron
Percentage op master- of PhD-niveau opgeleide leraren/docenten  hbo  -  - 66,2% waarvan 6,4% PhD (2011) Nieuwe gegevens beschikbaar in de loop van 2014  80% (2016) "Kwaliteit in verscheidenheid". -Strategische Agenda Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap, 2011. De indicator is gebaseerd op het Personeels- en Mobiliteitsonderzoek (POMO) van het Ministerie van Binnenlandse zaken  

9. Bekwame leraren en schoolleiders

a) In 2016 voldoen alle leraren in het po en vo aan de bekwaamheidseisen op de onderdelen <<afstemmen op verschillen en opbrengstgericht werken>>
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Afstemmen op verschillen po - - - 57% (bao) 100% (2016) Inspectie van het Onderwijs 
Opbrengstgericht werken  po  - - -  56% (bao) 100% (2016)
Afstemmen op verschillen vo - - - 100% (2016)
Opbrensgtgericht werken  vo - - - 100% (2016)
b) In 2016 voldoen alle schoolleiders in po, vo en teamleiding/middenmanagement in het mbo aan de dan geldende bekwaamheidseisen
 Sector BW  RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron 
Percentage schoolleiders, teamleiding/middenmanagement dat voldoet aan de bekwaamheiseisen   po - - - Nog geen gegevens beschikbaar 100% (2016) Inspectie van het Onderwijs
vo - - - Nog geen gegevens beschikbaar 100% (2016)
mbo - - - Nog geen gegevens beschikbaar 100% (2016)

10. Geregistreerde leraren

In 2014 is 40% van de leraren in po, vo en mbo die voldoen aan de bekwaamheidseisen opgenomen in het register voor leraren
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW  Bron
Percentage leraren die voldoen aan de bekwaamheidseisen opgenomen in het regsiter voor leraren   po - 3% (2012) 3% (2012) 40% (2012), 100% (2018)  CIBG, agentschap van het ministerie van VWS
vo - 3% (2012) 3% (2012) 40% (2012), 100% (2018)
mbo - - 3% (2012) 3% (2012)  40% (2012), 100% (2018)

12. Percentage opleidingen met voldoende examenkwaliteit in het mbo

In 2012 is het percentage opleidingen mbo met voldoende examenkwaliteit 85% (2012: 63%)
Sector BW  RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW  Bron
Percentage opleidingen met voldoende examenkwaliteit mbo 63% (2009) 83% (2010) 51% (2012) 49% (2013) 85% (2012) Inspectie van het Onderwijs

13. Tevredenheid studenten, docenten en bedrijfsleven

a) Van mbo-studenten rapportcijfer opleiding
Sector BW  RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Rapportcijfer opleiding mbo 6,9 (2010) - 6,9 (2012) De JOB-monitor wordt nu uitgevoerd en zal pas na de zomervakantie resultaten opleveren 7,0(2014) JOB-monitor
b) Van mbo-docenten over organisatie/begeleiding studie: indicator wordt nog ontwikkeld
Sector BW  RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Tevredenheid mbo-docenten over organisatie/begeleiding studie  mbo - - - Nog in ontwikkeling - MBO raad
c) Van bedrijfsleven over mbo onderwijs/mbo-afgestudeerden: indicator wordt nog ontwikkeld
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Tevredenheid van bdrijfsleven over mbo onderwijs/mbo-afgestudeerden mbo - - - Nog in ontwikkeling -  SBB
d) Van hbo-studenten: 65,6% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013 SW Bron
Percentage studenten dat 4 of 5 scoort op algemene tevredenheid hbo - - 65,6% (2011) 68,3% (2013) 4 of 5 op algemene tevredenheid NSE (Nationale Studentenenquête)
e) Van wo-studenten: 80,1% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid
Sector BW RW 2011 RW 2012 RW 2013  SW Bron
Percentage wo-studenten dat 4 of 5 scoort op algemene tevredenheid  wo -  - 80,1% (2011) 80,1% (2013) 4 of 5 op algemene tevredenheid   NSE (Nationale Studentenenquête)

Verschillen DJV 2013 t.o.v. Begroting 2013 

11. Deelname eindtoets onderwijs

Vanaf voorjaar 2013 leggen ale leerlingen in het basisonderwijs de verplichte eindtoets af.
De realisatie is niet van toepassing omdat de wet pas eind 2013 door de Eerste Kamer is aangenomen.

Verschillen DJV 2012 t.o.v. Begroting 2012

2. Excellente leerlingen en studenten
c) In 2014 neemt 10% van de ho-studenten deel aan excellente leertrajecten
T.o.v. van de begroting 2012 is in het DJV 2012 c) niet meer opgenomen, reden: De oude definitie van excellentie uit de begroting 2012 is gewijzigd in het kader van de prestatieafspraken. Daardoor is het niet meer mogelijk periodiek een landelijk beeld op hbo- en wo-niveau te geven. Excellentie is nu onderdeel van de prestatieafspraken met de afzonderlijke instellingen en zal net als de meeste andere pa-indicatoren buiten de begroting en jaarverslag om worden gemonitord.

4. Verhogen rendement
b) Verminderen studiewisseling en uitval ho conform prestatieafspraken 2012 met universiteiten en hogescholen
In de begroting stond dit als totaal ho, in het DJV 2012 is dit uitgesplitst naar hbo en wo. 

6. Intensivering onderwijstijd
b) Verhogen onderwijsintensiteit conform meerjarenafspraken die uiterlijk juni 2012 met individuele hogescholen en universiteiten worden gemaakt 
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 b) niet meer opgenomen, reden: voor onderwijsintensiteit geldt dat er afspraken met individuele instellingen zijn gemaakt. De instellingen gaan namelijk heel verschillend om met de inrichting van de curricula, afhankelijk van he type opleidingen en de eigen pedagogische visie, en hebben nu de vrijheid gekregen om binnen die context de onderwijsintensiteit te verbeteren. Dat betekent dus geen landelijke cijfers en monitoring buiten de begrotingscyclus om.   

8. Aantal leraren, docenten dat over een master- of PhD-graad beschikt
a) po, vo, mbo: kwantitatieve doelen worden in overleg met het veld in 2012 bepaald
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 a) niet meer opgenomen, reden: vervallen i.v.m. aanhoudende brief over masters.
b) Percentage op master- of PhD-niveau opgeleide leraren/docenten bedraagt 80% in 2016 (in 2009 63%) is a) geworden.

9. Bekwame leraren en schoolleiders
b) Leraren die in 2016 vanuit de hbo-lerarenopleidingen op de arbeidsmarkt komen, hebben hun bekwaamheid van de kenniscomponent op basis van landelijk extern gelegitimeerde toetsen aangetoond 
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 b) niet meer opgenomen, reden: vervallen omdat de einddatum is verschoven van 2016 naar 2018 en daarmee buiten het bestek van deze begroting/verslag is komen te vallen (looptijd tot 2017).   
c) In 2016 voldoen alle schoolleiders po en vo en teamleiding/middenmanagement in het mbo aan de dan geldende bekwaamheidseisen is b) geworden.  

13. Tevredenheid studenten, docenten en bedrijfsleven
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 onderdeel d) en e) toegevoegd.
d) van hbo-studenten: 65,6% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid
e) van wo-studenten: 80,1% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid 

14. Prestatieafspraken ho
Prestatieafspraken per instelling over onder meer kwaliteitsoordelen accreditatie, uitval, rendement, docentenkwaliteit en reductie overhead
T.o.v. de begroting 2012 niet meer in het DJV 2012 opgenomen, reden: De prestatieafspraken zijn in contracten per instelling opgenomen en ondertekend. De monitoring hiervan vindt buiten de begroting plaats. Is niet mogelijk per instelling te verantwoorden.