15-jarige leerlingen met lage natuurwetenschappelijke vaardigheden
Het Programme for International Student Assesment (PISA) is een internationaal onderzoek dat sinds 2000 elke drie jaar de vaardigheden meet van 15-jarige leerlingen in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen.
Op het gebied van natuurwetenschappelijke vaardigheden scoort Nederland internationaal gezien goed. Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage natuurwetenschappelijke vaardigheden. In 2012 bedroeg het aandeel zwakke presteerders bij natuurkunde 13,1%, en dit verschilt nauwelijks van de 13,2% in 2009. Het EU-28 gemiddelde is in deze periode afgenomen van 17,8 naar 16,6%. De kopgroep in Europa wordt gevormd door Finland, Estland en Polen, daarna volgen Nederland, Ierland, Duitsland, Letland en Tsjechië.
-
Lage natuurwetenschappelijke vaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage natuurwetenschappelijke vaardigheden (2012) Landen % Albanië Andorra Wit Rusland België 17,6 Bosnië en Herzegovina Bulgarije 36,9 Cyprus Denemarken 16,7 Duitsland 12,2 Estland 5 Faeröer Finland 7,7 Frankrijk 18,7 Griekenland 25,5 Hongarije 18,1 Ierland 11,1 IJsland 24 Italië 18,7 Kosovo Kroatië 17,2 Letland 12,3 Liechtenstein 10,4 Litouwen 16,1 Luxemburg 22,3 Macedonië Malta Moldavië Monaco Montenegro 50,7 Nederland 13,2 Noord-Cyprus Noorwegen 19,6 Oekraïne Oostenrijk 15,8 Polen 9 Portugal 19 Roemenië 37,4 Rusland San Marino Servië 35 Slovenië 12,8 Slowakije 26,8 Spanje 15,7 Tsjechië 13,8 Turkije 26,3 Vaticaanstad Verenigd Koninkrijk 15 Zweden Zwitserland 12,8