Kernvaardigheden Nederland uitstekend
Nederland presteert prima op taal- en rekengebied, maar ook op het vermogen om problemen op te lossen in een digitale omgeving. Deze drie kernvaardigheden zijn van belang om succesvol deel te nemen aan de arbeidsmarkt, maar ook om mee te doen in het dagelijks leven.
Opvallend zijn de prestaties van Nederland op de vaardigheid ‘taal’. Nederland staat hier internationaal in de top drie. Dit blijkt uit de voor Nederland opgestelde rapportage van het grootschalig internationaal onderzoek Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) onder 24 landen. In PIAAC wordt het niveau en het gebruik van de kernvaardigheden taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het probleemoplossend vermogen van 16- tot 65-jarigen langs de internationale lat gelegd.
-
Gemiddeld taalvaardigheidsniveau per land (16-65 jaar) Taalvaardigheid ITA 250,4826646 SPA 251,7898349 FRA 262,1391371 IER 266,5448218 POL 266,9037695 CYP 268,8386385 OOS 269,4511534 VS 269,8063016 DUI 269,808368 DEN 270,7875431 VK 272,456989 KOR 272,5627635 CAN 273,4862719 SLO 273,8456011 TSJ 274,0116581 BEL 275,4803188 EST 275,8840374 NOO 278,42521 ZWE 279,2308439 AUS 280,4010668 NED 284,0068674 FIN 287,5457018 JAP 296,2422519 OESO gem. 272,7860534
Goede prestaties voor taal, rekenen en probleemoplossend vermogen
De gemiddelde prestaties van de Nederlandse beroepsbevolking zijn internationaal gezien hoog. De OESO concludeert dat Nederland samen met Finland, Noorwegen, Zweden en Japan een koppositie inneemt. De verschillen tussen landen zijn geregeld klein, waardoor er vaak geen sprake is van een significant verschil. Ten opzichte van andere landen heeft Nederland voor taalvaardigheid de op twee na beste gemiddelde score, alleen Japan en Finland scoren significant beter. Voor rekenvaardigheid neemt Nederland een gedeelde tweede plek in, samen met Finland, Vlaanderen, Zweden en Noorwegen. Hier scoort alleen Japan significant beter. Voor probleemoplossend vermogen in digitale omgevingen bezet Nederland een gedeelde derde plek, alleen Finland en Japan scoren significant hoger. In alle gevallen zijn de Nederlandse gemiddelde scores significant hoger dan het OESO-gemiddelde.
Naast de gemiddeld hoge scores valt op dat er relatief weinig Nederlanders op de laagste vaardigheidsniveaus scoren, zoals laaggeletterden en -gecijferden. Alleen in Japan zijn er significant minder mensen op het laagste taal- en rekenniveau. Ook voor probleemoplossend vermogen scoort Nederland op het laagste niveau significant beter dan het internationale gemiddelde.
Ook presteren relatief veel Nederlanders, wat betreft de taal- en rekenvaardigheid, op het hoogste niveau. Voor het probleemoplossend vermogen wijkt het aandeel mensen dat op het hoogste niveau presteert niet significant af van het gemiddelde over alle deelnemende landen. Nederland presteert daarmee zowel aan de onder- als bovenkant internationaal goed.
-
Percentage excellenten bij taalvaardigheid Taalvaardigheid FRA 7,8 DEN 10 DUI 10,8 OESO - gem 11,9 VS 12 BEL 13,1 VK 13,3 ZWE 16,1 NED 18,6 FIN 22,2 JAP 22,8 In deze figuur wordt het percentage excellenten bij taalvaardigheid getoond. Het percentage excellenten bij rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen is te vinden onder 'Gerelateerde grafieken'.
Percentage excellenten bij rekenvaardigheid Rekenvaardigheid FRA 8,4 VS 8,9 VK 11,4 OESO - gem 12,6 DUI 14,5 DEN 16,7 NED 17,4 BEL 17,9 ZWE 18,6 JAP 19,1 FIN 19,4 Percentage excellenten bij probleemoplossend vermogen Probleemoplossend vermogen VS 6,4 VK 6,7 NED 7,2 BEL 7,3 DEN 7,4 OESO - gem 7,6 JAP 8,4 DUI 8,4 ZWE 10 FIN 10,3
Relatief grote verschillen tussen groepen
Wel blijken de verschillen tussen groepen binnen Nederland in vergelijking met andere landen groot. In Nederland is een relatief grote achterstand van vrouwen op mannen zichtbaar. In de meeste landen scoren mannen op alle drie de kernvaardigheden beter dan vrouwen, echter de verschillen in Nederland behoren tot één van de grootste in de onderzochte landen. Dit betekent echter niet dat Nederlandse vrouwen internationaal minder presteren. In tegendeel: Nederlandse vrouwen scoren bovengemiddeld.
Nederland laat internationaal gezien zowel in de laagste leeftijdsgroepen (16-24 jaar) als de hoogste leeftijdsgroepen (45-65 jaar) erg goede resultaten zien. Maar de verschillen in prestaties tussen de jongste en de oudste leeftijdsgroepen zijn aanzienlijk. Landen als Finland, België en Japan laten een vergelijkbaar patroon zien; over het geheel genomen hebben deze landen hoge gemiddelde scores en relatief grote verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Hieraan gerelateerd is de bevinding dat de scores op de kernvaardigheden over de leeftijd heen eerst een stijgend verloop laten zien, daarna min of meer stabiel blijven tot de leeftijd van ongeveer 40 jaar, om vervolgens af te nemen.
-
Gemiddelde score rekenvaardigheid per leeftijdscategorie NED OESO- gem 16-19 288 275 20-24 300 283 25-29 299 285 30-34 297 283 35-39 296 281 40-44 292 277 45-49 280 271 50-54 274 265 55-59 262 258 60-65 259 253
Ook de verschillen in taalvaardigheid tussen migranten en autochtonen zijn opvallend. Samen met Zweden en Finland behoort Nederland tot één van de landen waar het verschil in taalvaardigheid tussen deze groepen het grootst is. Deels is dit te verklaren door de hoge score van de autochtone bevolking. Verder komen onder het aandeel dat op het laagste niveau van taalvaardigheid presteert veel eerste generatie migranten voor. De tweede generatie allochtonen doet het in dat opzicht al beter.
-
Verschil tussen autochtonen en allochtonen in gemiddelde score taalvaardigheid verschil score taalvaardigheid VK 21 OESO - gem 29 DUI 34 VS 36 BEL 37 FRA 37 DEN 38 NED 43 FIN 51 ZWE 54