Monitor sectorakkoorden
In de sectorakkoorden van het primair en voortgezet onderwijs zijn de kaderafspraken in het Nationaal Onderwijs Akkoord (NOA) en de Lerarenagenda uitgewerkt. Aan de Tweede Kamer is toegezegd het NOA en de Lerarenagenda in de beleidsagenda 2015 uit te lichten.
Enkele van de belangrijkste doelen en streefwaarden uit de sectorakkoorden zijn opgenomen in de beleidsagenda 2015. Op Trends in Beeld is de voortgang op deze doelen en streefwaarden te volgen.
1. Ambitieus onderwijs dat alle leerlingen en studenten uitdaagt
a) Alle leerlingen en studenten worden uitgedaagd
|
Sector |
BW |
SW (2015) |
SW (jaartal) |
Bron |
Aandeel leraren dat vindt dat de school hen voldoende faciliteiten en ondersteuning biedt om uitdagend onderwijs te kunnen bieden aan toptalenten |
po |
46% (2014) |
65% |
100% (2018) |
Peiling Intomart 2014 |
Aandeel leerlingen dat zich uitgedaagd voelt in het onderwijs |
vo |
44% (2014) |
Meting eens in de vier jaar |
>75% (2018) |
ROA en VO-raad |
Aandeel scholen dat aandacht heeft voor toptalenten in de vorm van uitdagend aanbod of talentprogramma's |
vo |
68% (2012) |
Hoger |
100% (2018) |
ROA en VO-raad |
Aandeel thuiszittende leerlingen dat binnen 3 maanden weer een plek op school heeft |
po |
|
|
100% (2020) |
OCW; DUO digitaal verzuimloket |
vo |
|
|
100% (2020) |
|
b) Vergroten studiesucces
|
Sector |
BW |
SW (2015) |
SW (jaartal) |
Bron |
Aandeel zittenblijvers |
po |
3% (2015) |
Lager |
2% (2020) |
OCW; DUO |
vo |
5,8% (2015) |
Lager |
3,8% (20200 |
OCW; DUO |
2. Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren en schoolleiders die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat
a) Vergroten kwaliteit leraren en schoolleiders
|
Sector |
BW |
SW (2015) |
SW (jaartal) |
Bron |
Aandeel lessen dat wordt gegeven door daartoe bevoegde leraren |
vo |
83,5% (2011) |
|
100% (2017) |
Onderwijs Werkt en IPTO |
Aandeel leraren met een afgeronde wo-bachelor-, master-, of Phd-opleiding |
po |
18,6% (20130 |
23% (2017) |
30% (2020) |
Onderwijs Werkt en IPTO |
Aandeel leraren met een afgeronde master- of PhD-opleiding |
vo |
37% (2013) |
|
50% (2020) |
Onderwijs Werkt en IPTO |
bovenbouw vwo |
|
|
80-85% (2020) |
Onderwijs Werkt en IPTO |
Aandeel leraren dat de algemeen didactische vaardigheden beheerst |
po |
84% (2013); betreft alle leraren) |
|
100% (2020; betreft de leraren met tenminste 3 jaar werkervaring) |
Inspectie van het onderwijs |
vo |
74% (2013; betreft alle leraren) |
|
100% (2020; betreft de leraren met tenminste 3 jaar werkervaring) |
Inspectie van het onderwijs |
Aandeel leraren dat de differentiatie vaardigheden beheerst |
po |
57% (2013; betreft alle leraren) |
|
100% (2020; betreft de leraren met ruime werkervaring) |
Inspectie van het onderwijs |
vo |
32%(2013; betreft alle leraren) |
|
100% (2020; betreft de leraren met ruime werkervaring) |
Inspectie van het onderwijs |
b) Verbetercultuur
|
Sector |
BW |
SW (2015) |
SW (jaartal) |
Bron |
Aandeel schoolleiders dat is geregistreerd in het schoolleidersregister |
po |
42% (2014) |
60% |
100% |
Schoolleidersregister po |
3. Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties
|
Sector |
BW |
SW (2015) |
SW (jaartal) |
Bron |
Aandeel scholen dat op alle indicatoren van kwaliteitszorg voldoende scoort |
po |
38% (2012-2013) |
Stabiel of hoger |
Hoger |
Inspectie van het onderwijs |
Aandeel scholen dat opbrengstgericht werkt |
vo |
25% (2013) |
50% |
100% (2020) |
Inspectie van het onderwijs |
Aandeel (zeer) zwakke scholen dat zich binnen één jaar verbetert |
po |
Nog in ontwikkeling |
|
100% (2017-2018) |
Inspectie van het onderwijs |
Aandeel zwakke afdelingen dat zich binnen twee jaar verbetert |
vo |
Nog in ontwikkeling |
|
100% (2017-2018) |
Inspectie van het onderwijs |
Aandeel zeer zwakke afdelingen dat zich binnen één jaar verbetert |
vo |
Nog in ontwikkeling |
|
100% (2017-2018) |
Inspectie van het onderwijs |