Algemene en differentiatievaardigheden

De ambitie is dat het onderwijs aan leerlingen en studenten verbetert omdat leraren hun kennis actueel houden en hun vaardigheden aanscherpen. In het lerarenregister maken leraren zichtbaar of ze bevoegd en blijvend bekwaam zijn, en leraren hebben tijd en geld om te werken aan hun bevoegdheid en bekwaamheid.  

Onderstaand figuur laat zien dat een meerderheid van de leraren (ruim 80% in po, bijna 80% in vo) de algemeen didactische vaardigheden beheerst. De ambitie van 2020 lijkt haalbaar, maar er moet dan wel meer voortgang geboekt worden dan dat nu gerealiseerd is tussen 2012 en 2013.

Op het gebied van de differentiërende vaardigheden ligt een grotere uitdaging. Vooral in het vo is de beheersing gering (ruim 30%) zowel bij de startende als meer ervaren docenten. De voorgenomen acties uit de lerarenagenda moeten zorgen voor een trendbreuk, een versnelling in de vaardigheidsontwikkeling van leraren op dit punt om de ambitie in 2020 te behalen. Dit geldt ook voor het po, zij het in iets mindere mate.

  • Percentage po-leraren dat algemeen didactische vaardigheden beheerst
    3 jaar of langerMinder dan 10 jaar10 jaar of langerambitie 3 jaar of langerambitie Minder dan 10 jaarambitie 10 jaar of langer
    201285%84%85%85%84%85%
    201385%84%85%85%84%85%
    201487%86%87%
    201589%89%89%
    201691%91%91%
    201794%93%94%
    201896%95%96%
    201998%98%98%
    2020100%100%100%
    Inspectie van het Onderwijs Brontabel als csv (344 bytes)
    Percentage po-leraren dat differentiatievaardigheden beheerst
    3 jaar of langerMinder dan 10 jaar10 jaar of langerambitie 3 jaar of langerambitie Minder dan 10 jaarambitie 10 jaar of langer
    201258%60%56%58%60%56%
    201358%60%56%58%60%56%
    201464%66%62%
    201570%71%69%
    201676%77%75%
    201782%83%81%
    201888%89%87%
    201994%94%94%
    2020100%100%100%
    Inspectie van het Onderwijs Brontabel als csv (344 bytes)
  • Percentage vo-leraren dat algemeen didactische vaardigheden beheerst
    3 jaar of langerMinder dan 10 jaar10 jaar of langerambitie 3 jaar of langerambitie Minder dan 10 jaarambitie 10 jaar of langer
    201276%73%77%76%73%77%
    201376%73%77%76%73%77%
    201479%77%80%
    201583%81%84%
    201686%85%87%
    201790%88%90%
    201893%92%93%
    201997%96%97%
    2020100%100%100%
    Inspectie van het Onderwijs Brontabel als csv (344 bytes)
    Percentage vo-leraren dat differentiatievaardigheden beheerst
    3 jaar of langerMinder dan 10 jaar10 jaar of langerambitie 3 jaar of langerambitie Minder dan 10 jaarambitie 10 jaar of langer
    201233%31%34%33%31%34%
    201333%31%34%33%31%34%
    201443%41%43%
    201552%51%53%
    201662%61%62%
    201771%70%72%
    201881%80%81%
    201990%90%91%
    2020100%100%100%
    Inspectie van het Onderwijs Brontabel als csv (344 bytes)