Algemene en differentiatievaardigheden
De ambitie is dat het onderwijs aan leerlingen en studenten verbetert omdat leraren hun kennis actueel houden en hun vaardigheden aanscherpen. In het lerarenregister maken leraren zichtbaar of ze bevoegd en blijvend bekwaam zijn, en leraren hebben tijd en geld om te werken aan hun bevoegdheid en bekwaamheid.
Onderstaand figuur laat zien dat een meerderheid van de leraren (ruim 80% in po, bijna 80% in vo) de algemeen didactische vaardigheden beheerst. De ambitie van 2020 lijkt haalbaar, maar er moet dan wel meer voortgang geboekt worden dan dat nu gerealiseerd is tussen 2012 en 2013.
Op het gebied van de differentiërende vaardigheden ligt een grotere uitdaging. Vooral in het vo is de beheersing gering (ruim 30%) zowel bij de startende als meer ervaren docenten. De voorgenomen acties uit de lerarenagenda moeten zorgen voor een trendbreuk, een versnelling in de vaardigheidsontwikkeling van leraren op dit punt om de ambitie in 2020 te behalen. Dit geldt ook voor het po, zij het in iets mindere mate.
-
Percentage po-leraren dat algemeen didactische vaardigheden beheerst 3 jaar of langer Minder dan 10 jaar 10 jaar of langer ambitie 3 jaar of langer ambitie Minder dan 10 jaar ambitie 10 jaar of langer 2012 85% 84% 85% 85% 84% 85% 2013 85% 84% 85% 85% 84% 85% 2014 87% 86% 87% 2015 89% 89% 89% 2016 91% 91% 91% 2017 94% 93% 94% 2018 96% 95% 96% 2019 98% 98% 98% 2020 100% 100% 100% Percentage po-leraren dat differentiatievaardigheden beheerst 3 jaar of langer Minder dan 10 jaar 10 jaar of langer ambitie 3 jaar of langer ambitie Minder dan 10 jaar ambitie 10 jaar of langer 2012 58% 60% 56% 58% 60% 56% 2013 58% 60% 56% 58% 60% 56% 2014 64% 66% 62% 2015 70% 71% 69% 2016 76% 77% 75% 2017 82% 83% 81% 2018 88% 89% 87% 2019 94% 94% 94% 2020 100% 100% 100%
-
Percentage vo-leraren dat algemeen didactische vaardigheden beheerst 3 jaar of langer Minder dan 10 jaar 10 jaar of langer ambitie 3 jaar of langer ambitie Minder dan 10 jaar ambitie 10 jaar of langer 2012 76% 73% 77% 76% 73% 77% 2013 76% 73% 77% 76% 73% 77% 2014 79% 77% 80% 2015 83% 81% 84% 2016 86% 85% 87% 2017 90% 88% 90% 2018 93% 92% 93% 2019 97% 96% 97% 2020 100% 100% 100% Percentage vo-leraren dat differentiatievaardigheden beheerst 3 jaar of langer Minder dan 10 jaar 10 jaar of langer ambitie 3 jaar of langer ambitie Minder dan 10 jaar ambitie 10 jaar of langer 2012 33% 31% 34% 33% 31% 34% 2013 33% 31% 34% 33% 31% 34% 2014 43% 41% 43% 2015 52% 51% 53% 2016 62% 61% 62% 2017 71% 70% 72% 2018 81% 80% 81% 2019 90% 90% 91% 2020 100% 100% 100%