Monitor streefdoelen onderwijs

In de afgelopen jaren heeft ons onderwijs stappen vooruitgezet. De scherpe afname van het aantal zwakke en zeer zwakke scholen in het basisonderwijs en van het aantal voortijdig schoolverlaters getuigen daarvan Maar er valt nog veel te verbeteren. Onze ambitie is daarom een cultuur van constante verbetering te bevorderen en te versterken, om zo ons goede onderwijs excellent te maken.  

Om in staat te zijn constant te werken aan kwaliteitsverbetering, is het vakmanschap van leraren cruciaal. We hebben daarom afspraken gemaakt met vertegenwoordigers van scholen en leraren over investeringen in het onderwijs en de kwaliteit van leraren.

In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaarden passend bij de beleidsambities. Per indicator wordt de beginwaarde (BW) en de streefwaarde (SW) weergegeven.

1. Ambitieus onderwijs dat alle leerlingen en studenten uitdaagt

a) Alle leerlingen en studenten worden uitgedaagd
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel leraren dat vindt dat de school hen voldoende faciliteiten en ondersteuning biedt om uitdagend onderwijs te kunnen bieden aan toptalenten  po 46%(2014) 65% 100% (2018) Peiling Intomart 2014 
Aandeel leerlingen dat zich uitgedaagd voelt in het onderwijs vo 44%(2014) Meting eens in de vier jaar  > 75% (2018) ROA en VO-raad; Peiling Intomart 2014
Aandeel scholen dat aandacht heeft voor toptalenten in de vorm van uitdagend aanbod of talentprogramma's    vo 68% (2012)  Hoger 100% (2018) Peiling Intomart 2014
Percentage studenten in het mbo dat zich uitgedaagd voelt   mbo 34% (2010-2011) Verbetering Verbetering ROA

Percentage studenten dat tevreden is over uitdagend onderwijs

hbo 59% (2011) 57% (2013) Studentenmonitor
wo 69%(2011) 66% (2013) Studentenmonitor

Aandeel thuiszittende leerlingen dat binnen 3 maanden weer een plek op school heeft

po 100% (2020) OCW; Leerplichttelling en DUO digitaal verzuimloket
vo 100% (2020) OCW; Leerplichttelling en DUO digitaal verzuimloket
b) Vergroten studiesucces
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel zittenblijvers po 3% (2015) Lager 2% (2020) OCW; DUO
vo 5,8% (2015) Lager 3,8% (2020) OCW; DUO
Percentage mbo-deelnemers per niveau dat met diploma de instelling verlaat, jaarresultaat per niveau mbo Niveau 1: 66% (2008) 72% Benchmark MBO Raad
Niveau 2: 62% (2008) 70%
Niveau 3: 63% (2008) 70%
Niveau 4: 65% (2008) 71%
Totaal: 64% (2008) 70%
Bachelor studiesucces (n+1) van herinschrijvers na het eerste jaar hbo 65,7% (2011) 62,8% (2013) OCW; DUO 1 cijfer HO
wo 60,9% (2011) 68,3% (2013)

2. Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren en schoolleiders die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat

a) Vergroten kwaliteit leraren en schoolleiders
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel lessen dat wordt gegeven door daartoe bevoegde leraren  vo 83,5% (2011) 100% (2017)

IPTO

Aandeel leraren met een afgeronde wo-bachelor-, master- of PhD-opleiding po 18,6% (2013) 23% (2017) 30% (2020) Onderwijs Werkt en IPTO
Aandeel leraren met een afgeronde master- of PhD-opleiding    vo 37% (2013) 50% (2020) Onderwijs Werkt en IPTO

bovenbouw
vwo

80-85% (2020) Onderwijs Werkt en IPTO
hbo 66,2% 80% (2016) Personeels- en mobiliteitsonderzoek (POMO) van Ministerie van BZ; bewerking door Vereniging Hogescholen 
Aandeel leraren dat de algemeen didactische vaardigheden beheerst    po 84% (2013; betreft alle leraren)  100% (2020; betreft de leraren met tenminste 3 jaar werkervaring)  Inspectie van het onderwijs
vo 74% (2013; betreft alle leraren) 100% (2020; betreft de leraren met tenminste 3 jaar werkervaring)  Inspectie van het onderwijs 
Aandeel leraren dat de differentiatie vaardigheden beheerst   po 57% (2013; betreft alle leraren) 100% (2020; betreft de leraren met ruime werkervaring)  Inspectie van het onderwijs
vo 32% (2013; betreft alle leraren) 100% (2020; betreft de leraren met ruime werkervaring)  Inspectie van het onderwijs
b) Verbetercultuur
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron 
Aandeel leraren dat deelneemt aan peer review  po 62% (2014) Hoger (2017) Onderwijs Werkt; Regioplan
vo 63% (2014) Hoger (2017)
Aandeel schoolleiders dat is geregistreerd in het schoolleidersregister po 42% (2014) 60% 100% Schoolleidersregister po
c) Veilig leerklimaat
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel leerlingen dat zich veilig voelt po 95% (2012-2013) Stabiel of hoger 100% (2020) ITS monitor naar sociale veiligheid
Aandeel leerlingen dat zich veilig voelt vo 93% (2012-2013) Stabiel of hoger 100% (2020) ITS monitor naar sociale veiligheid

3. Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties

Sector BW SW (2015)

SW (jaartal)

Bron
Aandeel scholen dat op alle indicatoren van kwaliteitszorg voldoende scoort po 38% (2012-2013) Stabiel of hoger Hoger

Inspectie van het onderwijs

Aandeel scholen dat opbrengstgericht werkt vo 25% (2013) 50% 100% (2020) Inspectie van het onderwijs
Aandeel (zeer) zwakke scholen dat zich binnen één jaar verbetert po Nog in ontwikkeling 100% (2017-2018) Inspectie van het onderwijs
Aandeel zwakke afdelingen dat zich binnen twee jaar verbetert vo Nog in ontwikkeling 100% (2017-2018) Inspectie van het onderwijs
Aandeel zeer zwakke afdelingen dat zich binnen één jaar verbetert vo Nog in ontwikkeling 100% (2017-2018) Inspectie van het onderwijs
Oordeel ouders over betrokkenheid po Cijfer 7 (2012) Stabiel of hoger Hoger Monitor ouderbetrokkenheid
Aantal voortijdig schoolverlaters vo/mbo 41.800 (2009) 30.000 25.000 (2016) OCW (DUO)
Studenten-tevredenheid mbo Jobmonitor
Opleiding 7 (2014) 7,1 7,5 (2020)
Instelling 6,5 (2014) 6,6 7 (2020)
37% (2014; % zeer tevreden) 38% 40% (2020)
Studenten-tevredenheid hbo 65,6% (2011) 68,3% (2013) Nationale Studenten Enquête
wo 80,1% (2011) 80,1% (2013)

4. Aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt verbeteren

Sector BW W (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel leerlingen in de beroepsgerichte leerweg van het vmbo dat kiest voor techniek  vo 23% (2012) 30% OCW; DUO 1 cijfer VO 
Aandeel mbo-studenten techniek mbo 28% (2011) 29% 30% (2016) OCW; DUO
Aandeel afgestudeerden bètatechniek incl. snijvlakopleidingen   hbo 18% (2012) 18% (2013) 19% (2016) OCW; DUO 1 cijfer HO
wo 21% (2012) 22% (2013) 22% (2016)