Internationaal

15-jarige leerlingen met lage natuurwetenschappelijke vaardigheden

Het Programme for International Student Assesment (PISA) is een internationaal onderzoek dat sinds 2000 elke drie jaar de vaardigheden meet van 15-jarige leerlingen in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen.

Op het gebied van natuurwetenschappelijke vaardigheden scoort Nederland internationaal gezien goed. Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage natuurwetenschappelijke vaardigheden. In 2012 bedroeg het aandeel zwakke presteerders bij natuurkunde 13,1%, en dit verschilt nauwelijks van de 13,2% in 2009. Het EU-28 gemiddelde is in deze periode afgenomen van 17,8 naar 16,6%.  De kopgroep in Europa wordt gevormd door Finland, Estland en Polen, daarna volgen Nederland, Ierland, Duitsland, Letland en Tsjechië.

  • Lage natuurwetenschappelijke vaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage natuurwetenschappelijke vaardigheden (2012)
    Landen%
    Albanië
    Andorra
    Wit Rusland
    België17,6
    Bosnië en Herzegovina
    Bulgarije36,9
    Cyprus
    Denemarken16,7
    Duitsland12,2
    Estland5
    Faeröer
    Finland7,7
    Frankrijk18,7
    Griekenland25,5
    Hongarije18,1
    Ierland11,1
    IJsland24
    Italië18,7
    Kosovo
    Kroatië17,2
    Letland12,3
    Liechtenstein10,4
    Litouwen16,1
    Luxemburg22,3
    Macedonië
    Malta
    Moldavië
    Monaco
    Montenegro50,7
    Nederland13,2
    Noord-Cyprus
    Noorwegen19,6
    Oekraïne
    Oostenrijk15,8
    Polen9
    Portugal19
    Roemenië37,4
    Rusland
    San Marino
    Servië35
    Slovenië12,8
    Slowakije26,8
    Spanje15,7
    Tsjechië13,8
    Turkije26,3
    Vaticaanstad
    Verenigd Koninkrijk15
    Zweden
    Zwitserland12,8
    OESO (PISA) Brontabel als csv (866 bytes)