Verantwoord begroten

Monitor sectorakkoorden

In de sectorakkoorden van het primair en voortgezet onderwijs zijn de kaderafspraken in het Nationaal Onderwijs Akkoord (NOA) en de Lerarenagenda uitgewerkt. Aan de Tweede Kamer is toegezegd het NOA en de Lerarenagenda in de beleidsagenda 2015 uit te lichten.

Enkele van de belangrijkste doelen en streefwaarden uit de sectorakkoorden zijn opgenomen in de beleidsagenda 2015. Op Trends in Beeld is de voortgang op deze doelen en streefwaarden te volgen.

1. Ambitieus onderwijs dat alle leerlingen en studenten uitdaagt

a) Alle leerlingen en studenten worden uitgedaagd
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel leraren dat vindt dat de school hen voldoende faciliteiten en ondersteuning biedt om uitdagend onderwijs te kunnen bieden aan toptalenten  po 46% (2014) 65% 100% (2018) Peiling Intomart 2014
Aandeel leerlingen dat zich uitgedaagd voelt in het onderwijs vo 44% (2014) Meting eens in de vier jaar >75% (2018) ROA en VO-raad
Aandeel scholen dat aandacht heeft voor toptalenten in de vorm van uitdagend aanbod of talentprogramma's   vo 68% (2012) Hoger 100% (2018) ROA en VO-raad
Aandeel thuiszittende leerlingen dat binnen 3 maanden weer een plek op school heeft  po 100% (2020) OCW; DUO digitaal verzuimloket
vo 100% (2020)
b) Vergroten studiesucces
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel zittenblijvers  po 3% (2015) Lager 2% (2020) OCW; DUO
vo 5,8% (2015) Lager 3,8% (20200 OCW; DUO

2. Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren en schoolleiders die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat

a) Vergroten kwaliteit leraren en schoolleiders
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel lessen dat wordt gegeven door daartoe bevoegde leraren  vo 83,5% (2011) 100% (2017) Onderwijs Werkt en IPTO
Aandeel leraren met een afgeronde wo-bachelor-, master-, of Phd-opleiding po 18,6% (20130 23% (2017) 30% (2020) Onderwijs Werkt en IPTO
Aandeel leraren met een afgeronde master- of PhD-opleiding vo 37% (2013) 50% (2020)

Onderwijs Werkt en IPTO

bovenbouw
vwo

80-85% (2020) Onderwijs Werkt en IPTO
Aandeel leraren dat de algemeen didactische vaardigheden beheerst po 84% (2013); betreft alle leraren) 100% (2020; betreft de leraren met tenminste 3 jaar werkervaring) Inspectie van het onderwijs
vo 74% (2013; betreft alle leraren) 100% (2020; betreft de leraren met tenminste 3 jaar werkervaring) Inspectie van het onderwijs
Aandeel leraren dat de differentiatie vaardigheden beheerst po 57% (2013; betreft alle leraren) 100% (2020; betreft de leraren met ruime werkervaring) Inspectie van het onderwijs
vo 32%(2013; betreft alle leraren) 100% (2020; betreft de leraren met ruime werkervaring) Inspectie van het onderwijs
b) Verbetercultuur
Sector BW SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel schoolleiders dat is geregistreerd in het schoolleidersregister  po 42% (2014) 60%  100% Schoolleidersregister po

3. Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties

Sector BW  SW (2015) SW (jaartal) Bron
Aandeel scholen dat op alle indicatoren van kwaliteitszorg voldoende scoort po 38% (2012-2013) Stabiel of hoger  Hoger Inspectie van het onderwijs 
Aandeel scholen dat opbrengstgericht werkt vo 25% (2013) 50% 100% (2020) Inspectie van het onderwijs
Aandeel (zeer) zwakke scholen dat zich binnen één jaar verbetert po Nog in ontwikkeling 100% (2017-2018) Inspectie van het onderwijs
Aandeel zwakke afdelingen dat zich binnen twee jaar verbetert  vo Nog in ontwikkeling 100% (2017-2018) Inspectie van het onderwijs
Aandeel zeer zwakke afdelingen dat zich binnen één jaar verbetert   vo Nog in ontwikkeling 100% (2017-2018) Inspectie van het onderwijs