Actueel

Deze hoofdrubriek bevat 2 rubrieken:

Kernvaardigheden Nederland uitstekend

Nederland presteert prima op taal- en rekengebied, maar ook op het vermogen om problemen op te lossen in een digitale omgeving. Deze drie kernvaardigheden zijn van belang om succesvol deel te nemen aan de arbeidsmarkt, maar ook om mee te doen in het dagelijks leven.

Opvallend zijn de prestaties van Nederland op de vaardigheid ‘taal’. Nederland staat hier internationaal in de top drie. Dit blijkt uit de voor Nederland opgestelde rapportage van het grootschalig internationaal onderzoek Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) onder 24 landen. In PIAAC wordt het niveau en het gebruik van de kernvaardigheden taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het probleemoplossend vermogen van 16- tot 65-jarigen langs de internationale lat gelegd.

  • Gemiddeld taalvaardigheidsniveau per land (16-65 jaar)
    Taalvaardigheid
    ITA250,4826646
    SPA251,7898349
    FRA262,1391371
    IER266,5448218
    POL266,9037695
    CYP268,8386385
    OOS269,4511534
    VS269,8063016
    DUI269,808368
    DEN270,7875431
    VK272,456989
    KOR272,5627635
    CAN273,4862719
    SLO273,8456011
    TSJ274,0116581
    BEL275,4803188
    EST275,8840374
    NOO278,42521
    ZWE279,2308439
    AUS280,4010668
    NED284,0068674
    FIN287,5457018
    JAP296,2422519
    OESO gem.272,7860534
    PIAAC Brontabel als csv (426 bytes)

Goede prestaties voor taal, rekenen en probleemoplossend vermogen

De gemiddelde prestaties van de Nederlandse beroepsbevolking zijn internationaal gezien hoog. De OESO concludeert dat Nederland samen met Finland, Noorwegen, Zweden en Japan een koppositie inneemt. De verschillen tussen landen zijn geregeld klein, waardoor er vaak geen sprake is van een significant verschil. Ten opzichte van andere landen heeft Nederland voor taalvaardigheid de op twee na beste gemiddelde score, alleen Japan en Finland scoren significant beter. Voor rekenvaardigheid neemt Nederland een gedeelde tweede plek in, samen met Finland, Vlaanderen, Zweden en Noorwegen. Hier scoort alleen Japan significant beter. Voor probleemoplossend vermogen in digitale omgevingen bezet Nederland een gedeelde derde plek, alleen Finland en Japan scoren significant hoger. In alle gevallen zijn de Nederlandse gemiddelde scores significant hoger dan het OESO-gemiddelde.

Naast de gemiddeld hoge scores valt op dat er relatief weinig Nederlanders op de laagste vaardigheidsniveaus scoren, zoals laaggeletterden en -gecijferden. Alleen in Japan zijn er significant minder mensen op het laagste taal- en rekenniveau. Ook voor probleemoplossend vermogen scoort Nederland op het laagste niveau significant beter dan het internationale gemiddelde.

Ook presteren relatief veel Nederlanders, wat betreft de taal- en rekenvaardigheid, op het hoogste niveau. Voor het probleemoplossend vermogen wijkt het aandeel mensen dat op het hoogste niveau presteert niet significant af van het gemiddelde over alle deelnemende landen. Nederland presteert daarmee zowel aan de onder- als bovenkant internationaal goed.

  • Percentage excellenten bij taalvaardigheid
    Taalvaardigheid
    FRA7,8
    DEN10
    DUI10,8
    OESO - gem11,9
    VS12
    BEL13,1
    VK13,3
    ZWE16,1
    NED18,6
    FIN22,2
    JAP22,8

    In deze figuur wordt het percentage excellenten bij taalvaardigheid getoond. Het percentage excellenten bij rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen is te vinden onder 'Gerelateerde grafieken'.

    PIAAC Brontabel als csv (129 bytes)
    Percentage excellenten bij rekenvaardigheid
    Rekenvaardigheid
    FRA8,4
    VS8,9
    VK11,4
    OESO - gem12,6
    DUI14,5
    DEN16,7
    NED17,4
    BEL17,9
    ZWE18,6
    JAP19,1
    FIN19,4
    PIAAC Brontabel als csv (132 bytes)
    Percentage excellenten bij probleemoplossend vermogen
    Probleemoplossend vermogen
    VS6,4
    VK6,7
    NED7,2
    BEL7,3
    DEN7,4
    OESO - gem7,6
    JAP8,4
    DUI8,4
    ZWE10
    FIN10,3
    PIAAC Brontabel als csv (125 bytes)

Relatief grote verschillen tussen groepen

Wel blijken de verschillen tussen groepen binnen Nederland in vergelijking met andere landen groot. In Nederland is een relatief grote achterstand van vrouwen op mannen zichtbaar. In de meeste landen scoren mannen op alle drie de kernvaardigheden beter dan vrouwen, echter de verschillen in Nederland behoren tot één van de grootste in de onderzochte landen. Dit betekent echter niet dat Nederlandse vrouwen internationaal minder presteren. In tegendeel: Nederlandse vrouwen scoren bovengemiddeld.

Nederland laat internationaal gezien zowel in de laagste leeftijdsgroepen (16-24 jaar) als de hoogste leeftijdsgroepen (45-65 jaar) erg goede resultaten zien. Maar de verschillen in prestaties tussen de jongste en de oudste leeftijdsgroepen zijn aanzienlijk. Landen als Finland, België en Japan laten een vergelijkbaar patroon zien; over het geheel genomen hebben deze landen hoge gemiddelde scores en relatief grote verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Hieraan gerelateerd is de bevinding dat de scores op de kernvaardigheden over de leeftijd heen eerst een stijgend verloop laten zien, daarna min of meer stabiel blijven tot de leeftijd van ongeveer 40 jaar, om vervolgens af te nemen.

  • Gemiddelde score rekenvaardigheid per leeftijdscategorie
    NEDOESO- gem
    16-19288275
    20-24300283
    25-29299285
    30-34297283
    35-39296281
    40-44292277
    45-49280271
    50-54274265
    55-59262258
    60-65259253
    PIAAC Brontabel als csv (170 bytes)

Ook de verschillen in taalvaardigheid tussen migranten en autochtonen zijn opvallend. Samen met Zweden en Finland behoort Nederland tot één van de landen waar het verschil in taalvaardigheid tussen deze groepen het grootst is. Deels is dit te verklaren door de hoge score van de autochtone bevolking. Verder komen onder het aandeel dat op het laagste niveau van taalvaardigheid presteert veel eerste generatie migranten voor. De tweede generatie allochtonen doet het in dat opzicht al beter.

  • Verschil tussen autochtonen en allochtonen in gemiddelde score taalvaardigheid
    verschil score taalvaardigheid
    VK21
    OESO - gem29
    DUI34
    VS36
    BEL37
    FRA37
    DEN38
    NED43
    FIN51
    ZWE54
    PIAAC Brontabel als csv (118 bytes)