Leven lang leren
De kenniseconomie vraagt dat mensen zich tijdens hun leven blijven ontwikkelen. Dit betekent dat ook na afsluiting van het reguliere onderwijs de Nederlandse burger moet blijven leren.
Binnen de EU is hiervoor veel aandacht als onderdeel van het EU2020 onderwijs en training programma. De EU Leven Lang Leren (LLL) indicator is gedefinieerd als het percentage 25-64 jarigen, dat deelneemt aan (formeel of niet-formeel) onderwijs in de afgelopen 4 weken voorafgaand aan de enquête.
Nederland heeft voor 2020 als doel om een percentage van minstens 20% te halen. Tussen 2000 en 2014 is de waarde van deze indicator in Nederland toegenomen van 15,5% naar 17,8%. Hiermee behoort Nederland in absolute zin nog steeds tot de best presterende landen van Europa, al is de groei de afgelopen jaren minder sterk geweest dan in enkele andere landen.
-
Leven lang leren Percentage van 25 - 64 jarigen dat deelneemt aan leeractiviteiten (2014) Label Naamgeving Label Data Albanië Andorra Wit Rusland België 7,1 Bosnië en Herzegovina Bulgarije 1,8 Cyprus 6,9 Denemarken 31,7 Duitsland 7,9 Estland 11,5 Faeröer Finland 25,1 Frankrijk 18,6 Griekenland 3 Hongarije 3,2 Ierland 6,7 IJsland 25,9 Italië 8 Kosovo Kroatië 2,5 Letland 5,5 Liechtenstein Litouwen 5 Luxemburg 14 Macedonië 3,1 Malta Moldavië Monaco Montenegro Nederland 17,8 Noord-Cyprus Noorwegen 19,7 Oekraïne Oostenrijk 14,2 Polen 4 Portugal 9,6 Roemenië 1,5 Rusland San Marino Servië Slovenië 11,9 Slowakije 3 Spanje 9,8 Tsjechië 9,3 Turkije 5 Vaticaanstad Verenigd Koninkrijk 15,8 Zweden 28,9 Zwitserland 31,7