Monitor streefdoelen onderwijs
Ambitieuze leercultuur waarbinnen sprake is van hoge verwachtingen naar scholen, universiteiten, docenten, ouders, leerlingen en studenten. In onderstaande tabel zijn alle streefdoelen onderwijs opgenomen zoals opgenomen in de beleidsagenda 2013. De streefdoelen sluiten aan bij de hierbovengenoemde hoofdlijnen voor het onderwijsbeleid.
In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaarden passend bij de beleidsambities. Per indicator wordt de beginwaarde (BW) en de streefwaarde (SW) weergegeven.
De doelen zoals opgenomen in de beleidsagenda 2013 komen bijna geheel overeen met de doelen zoals opgenomen in de begroting 2012. Om die reden is de kolom met de realisatiewaarden 2012 (RW2012) gevuld met de definitieve realisatiewaarden zoals opgenomen in het departementaal jaarverslag (DJV 2012), deze gegevens zijn daarmee vanaf 15 mei 2013 definitief, de waarden van 2013 (RW2013) zijn per 20 mei 2014 definitief. Het DJV verschijnt jaarlijks op de derde woensdag in mei en werd samen met de publicatie Kerncijfers OCW aangeboden aan de Tweede Kamer. Kerncijfers OCW verschijnt inmiddels digitaal, genaamd OCW in Cijfers.
De RW2012-waarden zijn bevroren waarden conform het DJV 2012 / De RW2013-waarden zijn bevroren waarden conform het DJV 2013.
1. Gemiddelde score basisvakken
a) Gemiddelde score CITO-eindtoets omhoog
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Gemiddelde score CITO-eindtoets omhoog |
po |
535,4 (2010) |
nvt |
535,5 |
535,0 |
537 (2015) |
CITO-Jaarlijks Peilingsonderzoek van het Onderwijsniveau (2009, 2010, 2011, 2012) |
b) Gemiddelde taalvaardigheidsscores in groep 8 van het bao hoger dan 250
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Woordenschat |
po |
251 (2011) |
nvt |
251 (2011) |
252 |
>250 |
CITO-Jaarlijks Peilingsonderzoek van het Onderwijsniveau (2009, 2010, 2011, 2012) |
Spelling |
po |
252 (2011) |
nvt |
252 (2011) |
256 |
>250 |
Begrijpend lezen |
po |
257 (2011) |
nvt |
257 (2011) |
253 (2012) |
>250 |
c) Gemiddelde rekenvaardigheidsscores in groep 8 van het bao hoger dan 250
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Getallen en bewerkingen |
po |
252 (2011) |
nvt |
252 (2011) |
255 |
>250 |
CITO-Jaarlijks Peilingsonderzoek van het Onderwijsniveau (2009, 2010, 2011, 2012) |
Breuken en procenten en verhoudingen |
po |
253 (2011) |
nvt |
253 (2011) |
257 |
>250 |
Meten en meetkunde en tijd en geld |
po |
254 (2011) |
nvt |
254 (2011) |
256 (2012) |
>250 |
d) Gemiddelde PISA-score wiskunde
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Gemiddelde PISA-score wiskunde |
vo |
526 (2009) |
nvt |
523 |
Nieuwe data eind 2014 beschikbaar |
536 (2015), 541 (2018) |
Programme for international student assesment (PISA), OESO |
e) Gemiddelde PISA-score lezen
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Gemiddelde PISA-score lezen |
vo |
508 (2009) |
nvt |
511 |
Nieuwe data eind 2014 beschikbaar |
516 (2015), 520 (2018) |
Programme for international student assesment (PISA), OESO |
f) Gemiddelde PISA-score science
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Gemiddelde PISA-score science |
vo |
522 (2009) |
nvt |
522 |
Nieuwe data eind 2014 beschikbaar |
526 (2015), 528 (2018) |
Programme for international student assesment (PISA), OESO |
2. Excellente leerlingen en studenten
a) De grensscore voor de beste 20% van de leerlingen stijgt naar 545 in 2015
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
De grensscore van de beste 20% van de leerlingen stijgt naar 545 in 2015 |
po |
543/544 (2010) |
543/544 (2011) |
543/544 (2012) |
543/544 (2013) |
545 (2015) |
CITO, jaarlijkse eindtoets |
b) Gemiddelde eindexamencijfers (CE+SE) van de 20% best presterende vwo-leerlingen van 7,6 in 2010 naar 7,8 in 2015
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Gemiddelde eindexamencijfers (CE+SE) van de 20% best presterende vwo-leerlingen van 7,6 in 2010 naar 7,8 in 2015 |
vo |
7,5 (2010) |
7,5 (2011) |
7,5 (2011/2012) |
7,67 (2012, 2013) |
7,8 (2015) |
Bestuursakkoord VO-Raad-OCW 2012; cijfers worden verstrekt door DUO |
3. Verhogen percentage deelnemers per mbo niveau dat de opleiding succesvol afrondt
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Percentage mbo-deelnemers per niveau dat met diploma de instelling verlaat, jaarresultaat per niveau 1, 2, 3, 4 |
mbo |
niveau 1: 66% niveau 2: 62% niveau 3: 63% niveau 4: 65% |
|
niveau 1: 71% niveau 2: 71% niveau 3: 67% niveau 4: 70% |
nieuwe data juni 2014 beschikbaar |
70% (2015) alle niveau's |
Benchmark MBO Raad |
4. Verhogen rendement
a) Het aantal nieuwe vsv'ers per kalenderjaar (nationale indicator)
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Het aantal nieuwe vsv'ers per kalenderjaar (nationale indicator) |
vsv |
41.800 (2009) |
39.115 (2010/2011) |
36.560 (2012) |
27.950 (2013) |
35.000 (2012), 25.000 (2016) |
Kamerstuk 26 695, nr. 44 |
b) Verhogen rendement, verminderen studiewisseling en uitval ho conform prestatieafspraken 2012 met universiteiten & hogescholen
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Verminderen studieuitval |
hbo |
cohort 2010: 28,0% in 2011 |
|
cohort 2010: 28,0% in 2011 |
cohort 2012: 28,7% in 2013 |
|
1 cijfer ho |
Verminderen switch |
hbo |
cohort 2010: 9,0% in 2011 |
|
cohort 2010: 9,0% in 2011 |
cohort 2012: 9,9% in 2013 |
|
|
Verhogen rendement n+1 |
hbo |
cohort 2006: 65,7% in 2011 |
|
cohort 2006: 65,7% in 2011 |
cohort 2008: 62,8% in 2013 |
|
|
Verminderen studieuitval |
wo |
cohort 2010: 18,9% in 2011 |
|
cohort 2010: 18,9% in 2011 |
cohort 2012: 17,6% in 2013 |
|
|
Verminderen switch |
wo |
cohort 2010: 9,0% in 2011 |
|
cohort 2010: 9,0% in 2011 |
cohort 2012: 8,8% in 2013 |
|
|
Verhogen rendement n+1 |
wo |
cohort 2007: 60,9% in 2011 |
|
cohort 2007: 60,9% in 2011 |
cohort 2009: 68,3% in 2013 |
|
|
5. Percentage opbrengstgerichte scholen
a) Het percentage po-scholen dat opbrengstgericht werkt van 30% naar 60% in 2015 en naar 90% in 2018
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Het percentage po-scholen dat opbrengstgericht werkt van 30% naar 60% in 2015 en naar 90% in 2018 |
po |
25% (bao) (2010/2011) Alle indicatoren voldoende |
35% (2010/2011) |
28% (bao) (2011/2012) |
26% (bao) (2012/2013) |
60% (2015) 90% (2018) |
Inspectie van het Onderwijs |
b) Het percentage vo-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 50% in 2015 en naar 90% in 2018
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Het aantal vo-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 50% in 2015 en naar 90% in 2018 |
vo |
|
|
28% |
25% |
50% (2015) 90% (2018) |
Inspectie van het Onderwijs |
c) Het percentage (v)so-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 25% in 2012, minstens 50% in 2015 en minstens 75% in 2018
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Het percentage (v)so-scholen dat opbrengstgericht werkt naar minstens 25% in 2012, minstens 50% in 2015 en minstens 75% in 2018 |
po |
|
|
|
|
25% (2012) 50% (2015) 75% (2018) |
Inspectie van het Onderwijs |
6. Intensivering onderwijstijd
a) Uitbreiding van het aanbod van vve, schakelklassen en zomerscholen aan kinderen met risico op taalachterstand
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Aanbod VVE |
po |
35.680 (2011) |
|
35.680 (2011) |
|
43.490 (2015) |
In 2011 opgave gemeente. In 2012 en 2013 geen meting |
Schakelklassen |
vo |
525 (2011) |
|
525 (2011) |
|
1.380 (2015) |
|
Zomerscholen |
vo |
30 (2011) |
|
30 (2011) |
|
220 (2015) |
|
7. Onderpresterende scholen/opleidingen
a) In po reductie van het aantal zeer zwakke scholen
|
Sector |
BW |
RW2011 |
RW2012 |
RW2013 |
SW |
Bron |
Zeer zwakke scholen |
po |
69 (2010) |
57 |
22 |
16 |
35 (2015) |
Inspectie van het Onderwjs |
Taal en rekenzwakke scholen |
po |
238 (2010) |
238 (2011 beschikbaar april 2013) |
188 |
158 |
199 (2015) |
b) In (v)so verder reductie van het aantal (zeer) zwakkescholen
|
Sector |
BW |
RW2011 |
RW2012 |
RW2013 |
SW |
Bron |
Reductie van het aantal (zeer) zwakke scholen |
(v)so |
9 (2011) |
- |
6 |
6 |
- |
Inspectie van het Onderwijs |
c) In vo geen stijging van het aantal (zeer) zwakke scholen
|
BW |
RW2011 |
RW2012 |
RW2013 |
SW |
Bron |
zwakke scholen |
- |
- |
9,4% |
9,5% |
- |
Inspectie van het Onderwijs |
zeer zwakke scholen |
- |
- |
0,9% |
0,6% |
- |
d) In het mbo geen stijging van het aantal (zeer) zwakke opleidingen
|
Sector |
BW |
RW2011 |
RW2012 |
RW2013 |
SW |
Bron |
zwak |
mbo |
311 (2010) |
175 (2011) |
14 |
16 |
14 (2012) |
Inspectie van het Onderwijs |
zeer zwak |
mbo |
34 (2010) |
14 (2011) |
5 |
5 |
5 (2012) |
8. Aantal leraren, docenten dat over een master- of PhD-graad beschikt
a) Percentage op master- of PhD-niveau opgeleide leraren/docenten bedraagt 80% in 2016 (in 2009 63%)
|
Sector |
BW |
RW2011 |
RW2012 |
RW2013 |
SW |
Bron |
Percentage op master- of PhD-niveau opgeleide leraren/docenten |
hbo |
- |
- |
66,2% waarvan 6,4% PhD (2011) |
Nieuwe gegevens beschikbaar in de loop van 2014 |
80% (2016) |
"Kwaliteit in verscheidenheid". -Strategische Agenda Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap, 2011. De indicator is gebaseerd op het Personeels- en Mobiliteitsonderzoek (POMO) van het Ministerie van Binnenlandse zaken |
9. Bekwame leraren en schoolleiders
a) In 2016 voldoen alle leraren in het po en vo aan de bekwaamheidseisen op de onderdelen <<afstemmen op verschillen en opbrengstgericht werken>>
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Afstemmen op verschillen |
po |
- |
- |
- |
57% (bao) |
100% (2016) |
Inspectie van het Onderwijs |
Opbrengstgericht werken |
po |
- |
- |
- |
56% (bao) |
100% (2016) |
Afstemmen op verschillen |
vo |
- |
- |
- |
|
100% (2016) |
Opbrensgtgericht werken |
vo |
- |
- |
- |
|
100% (2016) |
b) In 2016 voldoen alle schoolleiders in po, vo en teamleiding/middenmanagement in het mbo aan de dan geldende bekwaamheidseisen
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Percentage schoolleiders, teamleiding/middenmanagement dat voldoet aan de bekwaamheiseisen |
po |
- |
- |
- |
Nog geen gegevens beschikbaar |
100% (2016) |
Inspectie van het Onderwijs |
vo |
- |
- |
- |
Nog geen gegevens beschikbaar |
100% (2016) |
|
mbo |
- |
- |
- |
Nog geen gegevens beschikbaar |
100% (2016) |
|
10. Geregistreerde leraren
In 2014 is 40% van de leraren in po, vo en mbo die voldoen aan de bekwaamheidseisen opgenomen in het register voor leraren
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Percentage leraren die voldoen aan de bekwaamheidseisen opgenomen in het regsiter voor leraren |
po |
- |
- |
3% (2012) |
3% (2012) |
40% (2012), 100% (2018) |
CIBG, agentschap van het ministerie van VWS |
vo |
- |
- |
3% (2012) |
3% (2012) |
40% (2012), 100% (2018) |
|
mbo |
- |
- |
3% (2012) |
3% (2012) |
40% (2012), 100% (2018) |
|
12. Percentage opleidingen met voldoende examenkwaliteit in het mbo
In 2012 is het percentage opleidingen mbo met voldoende examenkwaliteit 85% (2012: 63%)
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Percentage opleidingen met voldoende examenkwaliteit |
mbo |
63% (2009) |
83% (2010) |
51% (2012) |
49% (2013) |
85% (2012) |
Inspectie van het Onderwijs |
13. Tevredenheid studenten, docenten en bedrijfsleven
a) Van mbo-studenten rapportcijfer opleiding
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Rapportcijfer opleiding |
mbo |
6,9 (2010) |
- |
6,9 (2012) |
De JOB-monitor wordt nu uitgevoerd en zal pas na de zomervakantie resultaten opleveren |
7,0(2014) |
JOB-monitor |
b) Van mbo-docenten over organisatie/begeleiding studie: indicator wordt nog ontwikkeld
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Tevredenheid mbo-docenten over organisatie/begeleiding studie |
mbo |
- |
- |
- |
Nog in ontwikkeling |
- |
MBO raad |
c) Van bedrijfsleven over mbo onderwijs/mbo-afgestudeerden: indicator wordt nog ontwikkeld
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Tevredenheid van bdrijfsleven over mbo onderwijs/mbo-afgestudeerden |
mbo |
- |
- |
- |
Nog in ontwikkeling |
- |
SBB |
d) Van hbo-studenten: 65,6% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Percentage studenten dat 4 of 5 scoort op algemene tevredenheid |
hbo |
- |
- |
65,6% (2011) |
68,3% (2013) |
4 of 5 op algemene tevredenheid |
NSE (Nationale Studentenenquête) |
e) Van wo-studenten: 80,1% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid
|
Sector |
BW |
RW 2011 |
RW 2012 |
RW 2013 |
SW |
Bron |
Percentage wo-studenten dat 4 of 5 scoort op algemene tevredenheid |
wo |
- |
- |
80,1% (2011) |
80,1% (2013) |
4 of 5 op algemene tevredenheid |
NSE (Nationale Studentenenquête) |
Verschillen DJV 2013 t.o.v. Begroting 2013
11. Deelname eindtoets onderwijs
Vanaf voorjaar 2013 leggen ale leerlingen in het basisonderwijs de verplichte eindtoets af.
De realisatie is niet van toepassing omdat de wet pas eind 2013 door de Eerste Kamer is aangenomen.
Verschillen DJV 2012 t.o.v. Begroting 2012
2. Excellente leerlingen en studenten
c) In 2014 neemt 10% van de ho-studenten deel aan excellente leertrajecten
T.o.v. van de begroting 2012 is in het DJV 2012 c) niet meer opgenomen, reden: De oude definitie van excellentie uit de begroting 2012 is gewijzigd in het kader van de prestatieafspraken. Daardoor is het niet meer mogelijk periodiek een landelijk beeld op hbo- en wo-niveau te geven. Excellentie is nu onderdeel van de prestatieafspraken met de afzonderlijke instellingen en zal net als de meeste andere pa-indicatoren buiten de begroting en jaarverslag om worden gemonitord.
4. Verhogen rendement
b) Verminderen studiewisseling en uitval ho conform prestatieafspraken 2012 met universiteiten en hogescholen
In de begroting stond dit als totaal ho, in het DJV 2012 is dit uitgesplitst naar hbo en wo.
6. Intensivering onderwijstijd
b) Verhogen onderwijsintensiteit conform meerjarenafspraken die uiterlijk juni 2012 met individuele hogescholen en universiteiten worden gemaakt
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 b) niet meer opgenomen, reden: voor onderwijsintensiteit geldt dat er afspraken met individuele instellingen zijn gemaakt. De instellingen gaan namelijk heel verschillend om met de inrichting van de curricula, afhankelijk van he type opleidingen en de eigen pedagogische visie, en hebben nu de vrijheid gekregen om binnen die context de onderwijsintensiteit te verbeteren. Dat betekent dus geen landelijke cijfers en monitoring buiten de begrotingscyclus om.
8. Aantal leraren, docenten dat over een master- of PhD-graad beschikt
a) po, vo, mbo: kwantitatieve doelen worden in overleg met het veld in 2012 bepaald
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 a) niet meer opgenomen, reden: vervallen i.v.m. aanhoudende brief over masters.
b) Percentage op master- of PhD-niveau opgeleide leraren/docenten bedraagt 80% in 2016 (in 2009 63%) is a) geworden.
9. Bekwame leraren en schoolleiders
b) Leraren die in 2016 vanuit de hbo-lerarenopleidingen op de arbeidsmarkt komen, hebben hun bekwaamheid van de kenniscomponent op basis van landelijk extern gelegitimeerde toetsen aangetoond
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 b) niet meer opgenomen, reden: vervallen omdat de einddatum is verschoven van 2016 naar 2018 en daarmee buiten het bestek van deze begroting/verslag is komen te vallen (looptijd tot 2017).
c) In 2016 voldoen alle schoolleiders po en vo en teamleiding/middenmanagement in het mbo aan de dan geldende bekwaamheidseisen is b) geworden.
13. Tevredenheid studenten, docenten en bedrijfsleven
T.o.v. de begroting 2012 is in het DJV 2012 onderdeel d) en e) toegevoegd.
d) van hbo-studenten: 65,6% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid
e) van wo-studenten: 80,1% scoort 4 of 5 op algemene tevredenheid
14. Prestatieafspraken ho
Prestatieafspraken per instelling over onder meer kwaliteitsoordelen accreditatie, uitval, rendement, docentenkwaliteit en reductie overhead
T.o.v. de begroting 2012 niet meer in het DJV 2012 opgenomen, reden: De prestatieafspraken zijn in contracten per instelling opgenomen en ondertekend. De monitoring hiervan vindt buiten de begroting plaats. Is niet mogelijk per instelling te verantwoorden.