15-jarige leerlingen met lage wiskunde vaardigheden
Het Programme for International Student Assesment (PISA) is een internationaal onderzoek dat sinds 2000 elke drie jaar de vaardigheden meet van 15-jarige leerlingen in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen.
Op het gebied van wiskunde scoort Nederland internationaal gezien goed. Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage wiskundevaardigheden. Met 14,8% behoort Nederland tot de koplopers van EU-28 landen.
Echter, er is wel een stijging te zien sinds 2009 (13,4%), waar het EU-28 gemiddelde stabiel is gebleven (22,3% in 2009 en 22,1% in 2012). Estland is binnen Europa topscoorder met slechts 10,6% 15-jarigen met geringe wiskunde vaardigheden in 2012.
-
Lage wiskunde vaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage wiskunde vaardigheden (2012) Landen % Albanië Andorra Wit Rusland België 18,9 Bosnië en Herzegovina Bulgarije 43,8 Cyprus Denemarken 16,9 Duitsland 17,7 Estland 10,6 Faeröer Finland 12,2 Frankrijk 22,3 Griekenland 35,7 Hongarije 28,1 Ierland 16,9 IJsland 21,5 Italië 24,6 Kosovo Kroatië 29,9 Letland 19,9 Liechtenstein 14,1 Litouwen 26 Luxemburg 24,3 Macedonië Malta Moldavië Monaco Montenegro 56,6 Nederland 14,8 Noord-Cyprus Noorwegen 22,3 Oekraïne Oostenrijk 18,7 Polen 14,4 Portugal 24,9 Roemenië 40,8 Rusland San Marino Servië 38,9 Slovenië 20,1 Slowakije 27,5 Spanje 23,6 Tsjechië 21 Turkije 42 Vaticaanstad Verenigd Koninkrijk 21,8 Zweden 27 Zwitserland 12,5