Monitor streefdoelen onderwijs
Het onderwijs is erop gericht om kinderen en studenten uit te dagen en hun talenten zoveel mogelijk te ontplooien. Daarbij vinden we het belangrijk dat ook de beste leerlingen hun prestaties verder verbeteren. Samen met leraren en schoolbesturen investeren we in kwaliteit en doelmatigheid van het onderwijsstelsel. Gezamenlijk zetten we in op de volgende doelstellingen.
In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaarden passend bij de beleidsambities. Per indicator wordt de beginwaarde (BW) en de streefwaarde (SW) weergegeven.
1. De prestaties van leerlingen en studenten gaan omhoog
Sector | BW | RW 2013 | RW 2014 | SW 2015 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cito eindtoets omhoog1 |
po | 535,5 (2012) | 535,0 | 534,8 | 537,0 | Cito (2014): Terugblik en resultaten 2014; eindtoets basisonderwijs groep 8 |
Gemiddeld eindcijfer (Centraal examen) omhoog | vo | Inspectie van het onderwijs; Onderwijsverslag | ||||
|
||||||
VMBO gt | 6,6 (2010) | 6,2 | 6,3 | 6,8 | ||
HAVO | 6,0 (2010) | 6,2 | 6,3 | 6,2 | ||
VWO | 6,1 (2010) | 6,5 | 6,5 | 6,3 | ||
|
||||||
VMBO gt | 6,3 (2010) | 6,3 | 6,7 | 6,5 | ||
HAVO | 6,1 (2010) | 6,7 | 6,9 | 6,3 | ||
VWO | 6,4 (2010) | 6,9 | 6,8 | 6,6 | ||
|
||||||
VMBO gt | 6,1 (2010) | 6,4 | 6,5 | 6,3 | ||
HAVO | 6,2 (2010) | 6,5 | 6,6 | 6,4 | ||
VWO | 6,3 (2010) | 6,9 | 6,6 | 6,5 |
Sector | BW | RW 2013 | RW 2014 | SW 2015 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|
De grensscore voor de beste 20% van de leerlingen stijgt naar 545 in 2015 | po | 544/545 (2011) | 543/544 | 543/544 | 545/546 | Cito (2014): Terugblik en resultaten 2014; eindtoets basisonderwijs |
Stijging van het gemiddeld eindcijfer van de 20% best presterende vwo leerlingen | vo | 7,6 (2010) | 7,7 | 7,6 | 7,8 | OCW; DUO bestanden |
Sector | BW | RW 2013 | RW 2014 | SW 2015 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage mbo-deelnemers per niveau dat met diploma de instelling verlaat, jaarresultaat per niveau | mbo | MBO raad; Benchmark middelbaar beroepsonderwijs 2013, Bouwsteen studiesucces |
||||
|
||||||
66% (2008) | 71% (2012) | 74% (2013) | 70% | |||
|
||||||
62% (2008) | 71% (2012) | 72% (2013) | 70% | |||
|
||||||
63% (2008) | 67% (2012) | 70% (2013) | 70% | |||
|
||||||
65% (2008) | 70% (2012) | 73% (2013) | 70% | |||
|
||||||
64% (2008) |
68% (2012) | 72% (2013) | 70% | |||
Bachelor studiesucces (n+1) herinschrijvers na het eerste jaar | ho | OCW; DUO 1 cijfer HO | ||||
|
||||||
65,7% (2011) | 62,9% | 60,4% | ||||
|
||||||
60,9% (2011) | 68,4% | 70,4% | ||||
Studententevredenheid |
|
NSE Nationale Studentenenquête | ||||
65,6% (2011) | 68,3% | 69,9% | ||||
|
||||||
80,1% (2011) | 80,1% | 81,4% |
2. Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders, die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat
Sector | BW | RW 2013 | RW 2014 | SW 2015 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aandeel lessen dat gegeven wordt door gekwalificeerde docenten | vo | 83,5% (2011) | 84,1% | 85% (2016) | IPTO 2013 (peildatum 1 oktober 2013) | |
Docentenkwaliteit hbo: 80% van de hbo-docenten is master of Phd-opgeleid in 2016 | ho | 66,2% (2011) | 72,2% | 80% (2016) | POMO (Personeels- en Mobiliteitsonderzoek), bewerking Vereniging Hogescholen |
3. Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties, waarvoor door de overheid heldere normen zijn geformuleerd: verantwoording en toezicht op de prestaties van scholen
Sector | BW | RW 2013 | RW 2014 | SW 2015 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|
In het po van 30% naar 60% in 2015 en naar 90% in 2018 | po | 35%2 (2010/11) |
26 %3 |
34% | 60% 90% in 2018 |
Inspectie van het Onderwijs (2015): De staat van het onderwijs; Onderwijsverslag 2013/2014 |
In het vo naar minstens 50% in 2015 | vo | 25% (2011/12) | 47%3 |
65% | 50% 90% in 2018 |
|
In het (v)so, de wet treedt 1-8-2013 in werking, kan nog niet worden gemeten | (v)so | - | - | Niet beschikbaar | 50% 75% in 2018 |
Sector | BW | RW 2013 | RW 2014 | SW 2015 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|
Prestatieafspraken over het terugdringen van voortijdig schoolverlaten | vo/mbo | 41.800 (2009) | 27.760 | 25.970 | 25.000 (2016) | OCW; DUO: http://www.vsvverkenner.nl |
4. Aansluiting van het onderwijs op de behoefte van de arbeidsmarkt
Sector | BW | RW 2013 | RW 2014 | SW 2015 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage leerlingen in de beroepsgerichte leerweg van het vmbo dat kiest voor techniek | vo | 23% (2012) | 27,4% | 30% | OCW; DUO 1 cijfer VO | |
Aandeel mbo-studenten techniek | mbo | 28% (2011) | 26,4% | 27,4% | 30% (2016) | OCW; DUO BRON bestanden |
Aandeel afgestudeerden bètatechniek incl. snijvlakopkleidingen | 2012 | 2016 | OCW; DUO 1 cijfer HO | |||
hbo | 18% | 18% | 18% | 19% | ||
wo | 21% | 22% | 22% | 22% |
Verschillen DJV 2014 t.o.v. Begroting 2014
1 De streefwaarde van deze indicator zal in de begroting 2015 niet terugkeren. Dit is conform afspraak met de Tweede Kamer.
2 De Inspectie heeft in haar toezichtkader de normering voor het opbrengstgericht werken gewijzigd. Dit is de oorspronkelijke basiswaarde. Op basis van de gewijzigde normering zou deze 25% bedragen.
3 Deze realisaties kennen een gewijzigde normering ten opzichte van de oorspronkelijke basiswaarde.