Verantwoord begroten

Monitor streefdoelen cultuur en media

Onafhankelijkheid, pluriformiteit en creativiteit zijn kernwaarden in een goed functionerend cultuur- en medialandschap. Door bezuinigingen in de afgelopen jaren wordt op instellingen en kunstenaars een groter beroep gedaan om eigen inkomsten te verwerven en zich in de samenleving te wortelen. Dit heeft echter wel geleid tot vernieuwing. We zien talrijke vormen van nieuwe samenwerking en innovatie ontstaan.

De visiebrief Cultuur Beweegt van 10 juni 2013 bevat de toekomstagenda voor het cultuurbeleid en de acties die hieruit volgen. De komende jaren liggen de prioriteiten van het cultuurbeleid bij cultuuronderwijs, creatieve industrie, talentontwikkeling en digitalisering. Ten aanzien van het museale stelsel zijn in de Museumbrief Samen werken, samen sterker, eveneens van 10 juni 2013, de de volgende speerpunten geformuleerd: samenwerking tussen musea en andere partners en het behoud van kwaliteit en toegankelijkheid van de collectie. Wij nemen maatregelen om de musea te ondersteunen zodat zij hun waarde in de samenleving kunnen behouden en versterken.

De publieke omroep onderscheidt zich in alle genres en op alle platforms van de commerciële omroep met een herkenbare publieke programmering, en door de redactionele onafhankelijkheid ten opzichte van commerciële bedrijfsvoering. In de Prestatieovereenkomst 2010-2015 zijn hierover afspraken gemaakt met de raad van bestuur van de publieke omroep. Het Commissariaat voor de Media ziet toe op de naleving ervan. 

In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaarden passend bij de beleidsambities. Per indicator wordt de beginwaarde (BW) en de streefwaarde (SW) weergegeven.

6. Een sterke cultuursector, die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed

a) Eigen inkomsten
 Sector BW  RW 2013 RW 2014 SW 2015 Bron
Percentage cultuurproducerende instellingen in de BIS (musea en presentatie-instellingen beeldende kunst) dat voldoet aan de eigen inkomstennorm van minimaal 21,5%     cultuur  76% (2010-2011) 81% (2012)   91% (2013)  100% (2016) Opgaven van cultuurproducerende instellingen aan OCW
Percentage podiumkunstinstelling en filmfestivals in de BIS dat voldoet aan de eigen inkomstennorm van minimaal 21,5%  cultuur  69% (2010-2011)  66% (2012)  83% (2013)  100% (2016) Opgaven van cultuurproducerende instellingen aan OCW
b) Aantal bezoeken
Sector BW RW 2013  RW 2014 SW 2015  Bron
Aantal bezoeken gesubsidieerde podiumkunsten (inclusief buitenland) voor 2014  cultuur  2,6 miljoen (2009)  2,2 miljoen (2012)  2,2 miljoen (2013)  2,2 miljoen (2016) Opgaven van cultuurproducerende instellingen aan OCW
Aantal bezoekers gesubsidieerde musea  cultuur  5,7 miljoen (2009)  6,2 miljoen (2012)  7,9 miljoen (2013)  7,1 miljoen (2016) Opgaven van cultuurproducerende instellingen aan OCW

7. Een onafhankelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod dat toegankelijk en betaalbaar is

Deze indicator komt niet meer terug in het DJV 2014. Reden: deze is in 2014 voor  het eerst opgenomen in de rijksbegroting. Het jaarlijks onderzoek wordt in opdracht van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) uitgevoerd door IPSOS. Bij de beleidsdoorlichting is geconstateerd, dat  de gehanteerde indicator niet voldoende aansluit op de algemene doelstelling. Omdat er in de afgelopen jaren grote beleidswijzigingen hebben plaatsgevonden en het medialandschap snel verandert zullen de doelstelling, de subdoelstellingen en de indicatoren met ingang van de rijksbegroting worden geactualiseerd.