15-jarige leerlingen met lage leesvaardigheden
Het Programme for International Student Assesment (PISA) is een internationaal onderzoek dat sinds 2000 elke drie jaar de vaardigheden meet van 15-jarige leerlingen in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen. Op het gebied van lezen scoort Nederland internationaal gezien goed.
Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage leesvaardigheid. In 2009 was dit aandeel 14,4% en dit is verder afgenomen naar 14% in 2012. Dit is lager dan het OESO-gemiddelde van 18% en dan het EU-28 gemiddelde van 17,8%. Estland en Ierland zijn binnen Europa topscoorders met slechts 9,2 en 9,7% zwakke lezers in 2012.
-
Lage leesvaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage leesvaardigheden (2012) Landen % Albanië Andorra Wit Rusland België 16,2 Bosnië en Herzegovina Bulgarije 39,4 Cyprus Denemarken 14,6 Duitsland 14,5 Estland 9,2 Faeröer Finland 11,3 Frankrijk 18,9 Griekenland 22,7 Hongarije 19,7 Ierland 9,7 IJsland 21 Italië 19,5 Kosovo Kroatië 18,6 Letland 17 Liechtenstein 12,4 Litouwen 21,2 Luxemburg 22,1 Macedonië Malta Moldavië Monaco Montenegro 43,3 Nederland 14 Noord-Cyprus Noorwegen 16,2 Oekraïne Oostenrijk 19,4 Polen 10,5 Portugal 18,7 Roemenië 37,2 Rusland San Marino Servië 33,2 Slovenië 21,1 Slowakije 28,2 Spanje 18,3 Tsjechië 16,8 Turkije 21,7 Vaticaanstad Verenigd Koninkrijk 16,7 Zweden 22,8 Zwitserland 13,7