Internationaal

Leven lang leren

De kenniseconomie vraagt dat mensen zich tijdens hun leven blijven ontwikkelen. Dit betekent dat ook na afsluiting van het reguliere onderwijs de Nederlandse burger moet blijven leren.

Binnen de EU is hiervoor veel aandacht als onderdeel van het EU2020 onderwijs en training programma. De EU Leven Lang Leren (LLL) indicator is gedefinieerd als het percentage 25-64 jarigen, dat deelneemt aan (formeel of niet-formeel) onderwijs in de afgelopen 4 weken voorafgaand aan de enquête.

Nederland heeft voor 2020 als doel om een percentage van minstens 20% te halen. Tussen 2000 en 2014 is de waarde van deze indicator in Nederland toegenomen van 15,5% naar 17,8%. Hiermee behoort Nederland in absolute zin nog steeds tot de best presterende landen van Europa, al is de groei de afgelopen jaren minder sterk geweest dan in enkele andere landen.

  • Leven lang leren Percentage van 25 - 64 jarigen dat deelneemt aan leeractiviteiten (2014)
    Label NaamgevingLabel Data
    Albanië
    Andorra
    Wit Rusland
    België7,1
    Bosnië en Herzegovina
    Bulgarije1,8
    Cyprus6,9
    Denemarken31,7
    Duitsland7,9
    Estland11,5
    Faeröer
    Finland25,1
    Frankrijk18,6
    Griekenland3
    Hongarije3,2
    Ierland6,7
    IJsland25,9
    Italië8
    Kosovo
    Kroatië2,5
    Letland5,5
    Liechtenstein
    Litouwen5
    Luxemburg14
    Macedonië3,1
    Malta
    Moldavië
    Monaco
    Montenegro
    Nederland17,8
    Noord-Cyprus
    Noorwegen19,7
    Oekraïne
    Oostenrijk14,2
    Polen4
    Portugal9,6
    Roemenië1,5
    Rusland
    San Marino
    Servië
    Slovenië11,9
    Slowakije3
    Spanje9,8
    Tsjechië9,3
    Turkije5
    Vaticaanstad
    Verenigd Koninkrijk15,8
    Zweden28,9
    Zwitserland31,7
    Eurostat Brontabel als csv (867 bytes)

Zie ook