Leerlingen met een positieve houding t.o.v. gelijke rechten voor etnische minderheden
De Europese International Civic and Citizenship Study (2009) heeft de kennis van leerlingen over burgerschap gemeten en de resultaten ingedeeld in vier kennisniveaus.
In alle landen is het percentage leerlingen met een positieve houding tegenover gelijke rechten voor etnische minderheden kleiner in de groep met een lage score op burgerschapscompetenties dan in de groep met een hoge score. In Nederland hebben de kinderen met hoge score op burgerschapscompetenties minder vaak een positieve houding tegenover gelijke rechten voor etnische minderheden dan gemiddeld in de OESO.
-
Leerlingen met een positieve houding t.o.v. gelijke rechten voor etnische minderheden Naar burgerschapscompetenties < Niveau 1 Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 BEL 45,5 46,6 47,6 49,8 DEN 44,8 45,6 46,5 50,2 FIN 40,8 43,5 45,6 49,8 FRA 0,0 0,0 0,0 0,0 DUI 0,0 0,0 0,0 0,0 NED 44,6 45,9 47,7 49,2 ZWE 44,9 47,7 51,2 56,0 VK 44,1 46,4 48,7 54,3 VS 0,0 0,0 0,0 0,0 OESO 45,0 47,3 49,6 52,9