Verantwoord begroten

Oordeel directie/management over beginnende leraren

De ambitie is dat degene die de lerarenopleiding afrondt, beschikt over kennis van zijn vak(gebied), over Bildung, duidelijk kan uitleggen en een taakgerichte werksfeer kan creëren. Dit wordt gemeten door te kijken naar de tevredenheid van de directie/het management over beginnende leraren.

Er nog geen sprake is van een (sterk) groeiende tevredenheid van management/directie in po, vo en mbo over de kwaliteit van beginnende leraren.

In schooljaar 2013-2014 beoordeelde ongeveer 40% van de schoolleiders en managers kennis en vaardigheden van beginnende leraren als (ruim) voldoende. Bij de lerarenopleidingen in het vo was sprake van een toename het afgelopen jaar. Voor het po en mbo was sprake van een flinke terugval.

  • Oordeel directie/management over beginnende leraren
    po - pabovo - tweedegraads (hbo)vo - eerstegraads (hbo)mbo - tweedegraads (hbo)mbo - eerstegraads (hbo)
    201247,70%45,80%38,80%54,10%38,40%
    201351,10%42,20%33,80%48,80%36,40%
    201439,40%45,80%39,00%42,90%29,90%
    Onderwijs werkt! 2014 Brontabel als csv (233 bytes)