Verantwoord begroten

Monitor steefdoelen cultuur & media

Kunst en cultuur zijn van grote waarde voor de samenleving. Bij het cultuurbeleid staat kwaliteit voorop. Samenwerking en verbinding met de maatschappelijke thema’s wordt aangemoedigd. In een steeds voller en gevarieerder medialandschap dienen publiek bekostigde media zich meer te onderscheiden op inhoud en kwaliteit.

In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaardes passend bij de beleidsambities. Bij de indicatoren worden de beginwaardes, een tussenwaardes en de streefwaardes weergegeven.

6. Een sterke cultuursector, die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed

a. Eigen inkomsten

Percentage cultuurproducerende instellingen in de BIS (musea en prestatie-instellingen beeldende kunst) dat voldoet aan de eigen inkomstennorm van minimaal 21,5%
 Sector  Basiswaarde (jaartal) Tussenwaarde (jaartal)   Streefwaarde (jaartal)
 cultuur 76% (2010-2011) Hoger (2015) 100% (2016)

Bron: Opgave van gesubsidieerde instellingen aan OCW

Percentage podiumkunstinstellingen en filmfestivals in de BIS dat vodoet aan de eigen inkomstennorm van minimaal 25,5%
 Sector  Basiswaarde (jaartal)  Tussenwaarde (jaartal) Streefwaarde (jaartal) 
 cultuur 69% (2010-2011) Hoger (2015) 100% (2016)

Bron: Opgave van gesubsidieerde instellingen aan OCW

b. Aantal bezoeken

Aantal bezoeken gesubsidieerde podiumkunsten (inclusief buitenland) voor 2014
 Sector  Basiswaarde (jaartal)  Tussenwaarde (jaartal)  Streefwaarde (jaartal)
 cultuur  2,6 miljoen (2009)  2,2 miljoen (2015)  2,2 miljoen (2016)

Bron: Opgave van gesubsidieerde instellingen aan OCW

Aantal bezoeken gesubsidieerde musea
 Sector  Basiswaarde (jaartal)  Tussenwaarde (jaartal)  Streefwaarde (jaartal)
 cultuur  5,7 miljoen (2009)  7,5 miljoen (2015)  7,5 miljoen (2016)

Bron: Opgave van gesubsidieerde musea aan OCW

7. Het waarborgen van een onafhankelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogstaand media-aanbod dat toegankelijk is voor alle lagen van de bevolking

Naar aanleiding van de beleidsdoorlichting, die in 2014 is uitgevoerd op artikel 15 (Media), zijn de beleidsdoelstelling, subdoelstellingen en kengetallen geactualiseerd. Hierdoor zijn ze in lijn met de visiebrief en het voorstel tot wijziging van de Mediawet 2008.

De indicatoren voor artikel 15 worden herzien zodat de indicatoren aansluiten op de prestatieafspraken met de NPO voor de periode 2016-2020, die dit najaar worden afgesloten. Met ingang van de volgende rijksbegroting worden de indicatoren geactualiseerd.