Monitor streefdoelen onderwijs
Het Nederlandse onderwijs doet het goed. Onze leerlingen en studenten zijn hoog opgeleid en presteren goed, ook vergeleken met leerlingen in andere landen. Iedere dag werken leraren, schoolleiders en bestuurders hard om het beste uit alle leerlingen te halen. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat het onderwijs leerlingen en studenten optimaal voorbereidt op de uitdagingen van de toekomst.
In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaardes passend bij de beleidsambities. Bij de indicatoren worden de beginwaardes, een tussenwaardes en de streefwaardes weergegeven.
1. Ambitieus onderwijs dat alle leerlingen en studenten uitdaagt
a. Alle leerlingen en studenten worden uitgedaagd
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 47% (2015) | 75% (2017) | 100% (2020) |
Bron: Regioplan, Enquête Bestuursakkoord
1 De indicator 'Aandeel leraren dat vindt dat de school hen voldoende faciliteiten en ondersteuning biedt om uitdagend onderwijs te kunnen bieden aan toptalenten' uit de begroting 2015 is gewijzigd in de nu opgenomen indicator. Deze nieuwe indicator sluit beter aan op de afspraken in het bestuursakkoord voor de sector po.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | 56% (2014) | 41% (2016) | 25% (2018) |
Bron: Nulmeting Peiling GfK Intomart (1-meting in ontwikkeling)
2 De indicator 'Aandeel leerlingen dat zich uitgedaagd voelt in het onderwijs' is gewijzigd. Deze indicator en streefwaarde sluiten beter aan bij de vraagstelling uit de peiling in 2014.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | Nog in ontwikkeling3 |
100% (2018) |
Bron: Nog in ontwikkeling
3 Het voorheen genoemde percentage van 68% wordt niet meer gehanteerd. Dit percentage was het resultaat van een meting onder scholen gericht op het aanbod voor hoogbegaafde - en excellente leerlingen in het VWO; het beleid uit het (oude) bestuursakkoord VO. Het toptalentenbeleid, zoals opgenomen in het sectorakkoord po en vo, is verbreed.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
mbo | 34% (2010-2011) | 36% (2013-2014) | Verbetering |
Bron: ROA
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
ho | hbo: 59% (2011) | hbo 54% (2014) | Hoger |
wo: 69% (2011) | wo: 65% (2014) | Hoger |
Bron: Studentenmonitor
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | Nog in ontwikkeling | 0% (2020) | |
vo | Nog in ontwikkeling | 0% (2020) |
Bron: OCW; DUO digitaal verzuimloket
4 Deze indicator is gewijzigd op basis van het sectorakkoord po en vo. Betrouwbare gegevens zijn op zijn vroegst eind 2015 beschikbaar.
b. Vergroten studiesucces
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | Nog in ontwikkeling | Niet benoemd5 |
Bron: BRON (DUO)
5 Deze indicator is nog in ontwikkeling. De streefwaarde wordt nader bepaald op basis van de meting van de eerste verplichte eindtoets in schooljaar 2015/2016.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 3% (2013) | 2,7% (2017) | 2% (2020) |
vo | 5,9%6 (2013) |
4,7% (2017) | 3,9% (2020) |
Bron: DUO (BRON).
6 De basiswaarde (5,9%) is gecorrigeerd i.v.m. een nauwkeuriger meetmethode. Hiermee is de streefwaarde 3,9 procent geworden.
Sector | Basiswaarde (2008) | Tussenwaarde (2013/2014) | Streefwaarde (2020) |
---|---|---|---|
mbo | Niveau 1: 66% | Niveau 1: 79% | niveau 1: Hoger |
Niveau 2: 62% | Niveau 2: 73% | niveau 2: Hoger | |
Niveau 3: 63% | Niveau 3: 72% | niveau 3: Hoger | |
Niveau 4: 65% | Niveau 4: 74% | niveau 4: Hoger | |
Totaal: 64% | Totaal: 73% | totaal: Hoger |
Bron: Benchmark MBO Raad
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
ho | hbo: 65,7% (2011) | hbo: 60,4% (2014) | 7 |
wo: 60,9% (2011) | wo: 70,4% (2014) | 7 |
Bron: OCW; DUO 1 cijfer HO
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
ho | hbo: 27,9% (2011) | hbo: 29,2% (2014) | 7 |
wo: 18,8% (2011) | wo: 17,2% (2014) | 7 |
Bron: OCW; DUO 1 cijfer HO
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
ho | hbo: 9,0% (2011) | hbo: 9,2% (2014) | 7 |
wo: 9,1% (2011) | wo: 8,8% (2014) | 7 |
Bron: OCW; DUO 1 cijfer HO
7 Hier geen landelijk streefdoel omdat er prestatieafspraken per instelling zijn gemaakt. Zie verder de brief van 21 april 2015 over de voortgang van de prestatieafspraken.
2. Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren en schoolleiders die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat
a. Vergroten kwaliteit leraren en schoolleiders
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | 84,1% (2013) | 96% (2016) | 100% (2017) |
Bron: IPTO
8 Om eenduidigheid te creëren tussen de afspraken in het sectorakkoord vo en de begroting, is de indicator aangepast. De waardes zijn gelijk gebleven aan de voorgaande begroting.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 20% (2013) | 23% (2017) | 30% (2020) |
Bron: DUO (koppelen van data over onderwijspersoneel en diplomaregister)
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | 33% (2013) | 40% (2017) | 50% (2020) |
bovenbouw vwo10 |
53% (2013) | Hoger (2017) | 80-85% (2020) |
hbo11 |
66,2% (2011) | 72,2% (2013) | 80% (2016) |
Bron: Vo: CentERdata (koppeling van data van DUO); Bovenbouw vwo: CentERdata (koppeling van data van DUO); Hbo: Personeels- en mobiliteitsonderzoek (POMO), bewerking door Vereniging Hogescholen.
9 De indicator en basiswaardes zijn bijgesteld op basis van een nauwkeuriger meetmethode.
10 Voor de bovenbouw vwo betreft dit het aandeel leraren met een wo-masteropleiding.
11 Voor het hbo betreft dit het aandeel docenten met een afgeronde master- of PhD-opleiding.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 84% (2013) | 92% (2017) | 100% (2020) |
vo | 74% (2013) | 86% (2017) | 100% (2020) |
Bron: Onderwijsverslag, Inspectie van het Onderwijs
12 Basiswaarde betreft alle leraren; verwachte tussenwaarde en streefwaarde betreft de leraren met ten minste 3 jaar ervaring.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 57% (2013) | 70% (2017) | 100% (2020) |
vo | 32% (2013) | 40% (2017) | 100% (2020) |
Bron: Onderwijsverslag, Inspectie van het Onderwijs
13 Basiswaarde betreft alle leraren; verwachte tussenwaarde en streefwaarde betreft de leraren met ruime ervaring (in overleg met de Inspectie van het Onderwijs nader te operationaliseren).
b. Verbetercultuur
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 62% (2014) | 81% (2017) | 100% (2020) |
vo | 63% (2014) | 81% (2017) | 100% (2020) |
Bron: Onderwijs Werkt!, Regioplan
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po/vo/mbo | 7,9% (2014) | 20% (2016) | 100% (2017) |
Bron: Rapportage Lerarenregister, CIBG
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 30%14 (2015) |
70% (2017) | 100% (2018) |
Bron: Rapportage Schoolleidersregister PO
14 Basiswaarde is aangepast naar het aandeel geregistreerde schoolleiders in het schoolleidersregister i.p.v. het aandeel ingeschreven schoolleiders in het register. Het aandeel ingeschreven schoolleiders in het register stijgt en staat inmiddels op 74% (2015).
c. Veilig leerklimaat
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal)15 |
---|---|---|---|
po | 95% (2012) | Stabiel of hoger (2017) | Stabiel of hoger (2020) |
vo | 93% (2012) | Stabiel of hoger (2017) | Stabiel of hoger (2020) |
Bron: De rapportage'Sociale veiligheid in en rond scholen. Primair Onderwijs' die door Regioplan en ITS wordt uitgebracht
15 De streefwaarde is gewijzigd ten opzichte van de begroting 2015 om een realistischer beeld te geven i.v.m. haalbaarheid van de doelstelling.
3. Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 5,3%16 (2014) |
Hoger (2016) | 100% (2017) |
vo | 94% (2014) | Hoger (2016) | 100% (2017) |
Bron: Po: indicator is nog in ontwikkeling; vo: VO-raad via Stichting Schoolinfo
16 Voor het po gaat het om het aandeel scholen dat de decentrale indicatoren uit Vensters PO voor minimaal 80% ingevuld heeft. Alle po-scholen hebben in principe de centrale indicatoren ingevuld.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | 38%17 (2012-2013) |
Stabiel of hoger (2017) | Hoger (2020) |
Bron: Inspectie van het Onderwijs
17 Onder andere regelmatige evaluatie, planmatig werken aan verbetering, kwaliteitsborging. Vooralsnog alleen aandeel bij basisscholen opgenomen. Deze indicator is nog in ontwikkeling.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | 47%18 (2012-2013) |
77% (2017) | 100% (2020) |
Bron: Inspectie van het Onderwijs
18 Dit betreft het aandeel afdelingen dat adequaat fase 1 doorloopt (meten en analyseren van behaalde resultaten van leerlingen).
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | Nog in ontwikkeling19 |
100% (2017-2018) |
Bron: Inspectie van het Onderwijs
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | Nog in ontwikkeling19 |
100% (2017-2018) |
Bron: Inspectie van het Onderwijs
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | Nog in ontwikkeling | 100% (2017-2018) |
Bron: Inspectie van het Onderwijs
19 De Inspectie van het Onderwijs ontwikkelt de indicator over de verbetertermijn van (zeer) zwakke scholen in het po en vo. In het Onderwijsverslag 2013-2014 worden de gegevens over de absolute aantallen afdelingen dat zich verbetert in een bepaalde termijn gegeven. Voor deze indicator zijn we op zoek naar het percentage van de totale populatie (zeer) zwakke scholen en afdelingen, dus inclusief de scholen en afdelingen die zich nog niet hebben verbeterd. Bij het opstellen van de begroting 2016 waren deze gegevens nog niet beschikbaar. In de voortgangsrapportage Sectorakkoorden po en vo zullen de waardes worden opgenomen.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
po | Cijfer 7 (2012) | Stabiel of hoger (2017) | Hoger |
Bron: Monitor ouderbetrokkenheid
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo/mbo | 41.800 (2009) | 25.000 (2014-2015) | 25.000 (2015-2016) |
Bron: OCW (DUO)
Sector | Basiswaarde (jaartal | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
mbo | Rapportcijfer 7,0 (2014) | Rapportcijfer 7,2 (2016) | Rapportcijfer 7,5 (2020) |
Bron: Job-monitor
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
mbo | Rapportcijfer 6,5 (2014) | Rapportcijfer 6,7 (2016) | Rapportcijfer 7,0 (2020) |
Bron: Job-monitor
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
mbo | 49% (2014) | 51% (2016) | 55% (2020) |
Bron: Job-monitor
20 In het (openbare) rapport JOB-monitor 2014 wordt in tabel op blz. 135 alleen het percentage opgenomen van tevreden studenten over school en studie.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
ho | hbo: 65,6% (2011) | hbo: 69,9% (2014) | 21 |
wo: 80,1% (2011) | wo: 81,4% (2014) | 21 |
Bron: Nationale studentenmonitor
21 Hier geen landelijk streefdoel omdat niet met alle instellingen over deze indicator prestatieafspraken zijn gemaak en bovendien deze afspraken per instelling zijn gemaakt.
4. Aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt verbeteren
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
vo | 23% (2012)22 |
28% (2016) | 30% (2017) |
Bron: OCW; DUO 1 cijfer VO
22 De waarde verschilt t.o.v. de begroting 2015 omdat de data van DUO wordt gebruikt in plaats van het Platform Bèta en Techniek.
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
mbo | 25% (2012) | 27,4% (2014) | 30% (2016) |
Bron: OCW; DUO
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
ho | hbo: 18% (2012) | hbo: 18% (2014) | hbo: 19% (2016) |
wo: 21% (2012) | wo: 22% (2014) | wo: 22% (2016) |
Bron: OCW; DUO 1 cijfer HO
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
mbo/ho | 16,6% (2010) | 17,4% (2013) | 20% (2020) |
Bron: Eurostat, Labour Force survey (LFS)
Sector | Basiswaarde (jaartal) | Tussenwaarde (jaartal) | Streefwaarde (jaartal) |
---|---|---|---|
mbo | 80% (2012) | 79% (2013) | Hoger |
ho | hbo: 72% (2013) | hbo: 72% (2014) | Hoger23 |
wo: 56% (2011) | wo: 57% (2013) | Hoger24 |
Bron: Mbo: ROA, BVE-Monitor; hbo: HBO-Monitor (factsheet Vereniging Hogescholen); wo: WO-Monitor (factsheet VSNU).
23 Bron: Vereniging Hogescholen, factsheet 'Feiten en cijfers: HBO-Monitor 2014'. De indicator betreft de antwoordcategorieën 'voldoende/goede aansluiting op de arbeidsmarkt'. De HBO-Monitor wordt jaarlijks uitgevoerd.
24 Bron: VSNU, factsheet WO-Moitor 2011 en 2013. De indicator betreft de antwoordcategorieën 'in sterke/zeer sterke mate'. De WO-Monitor wordt eenmaal in de twee jaar uitgevoerd.