Doelmatigheid: Opbrengsten en uitgaven aan onderwijs
Doelmatigheid gaat over de relatie tussen ingezette midelen en opbrengsten die met de ingezette middelen worden behaald. Onderwijs is doelmatig als de doelen tegen zo laag mogelijke kosten worden gehaald of als het geld tot zo hoog mogelijke prestaties leidt.
- Totale publieke uitgaven aan onderwijs als percentage van het BBP
- Uitgaven aan onderwijsinstellingen als percentage van het BBP
- Uitgaven aan onderwijsinstellingen per sector als percentage van het BBP
- Publieke en private uitgaven aan primaire en secundaire onderwijsinstellingen per leerling
- Publieke en private uitgaven aan secundaire onderwijsinstellingen per leerling, naar type onderwijs
- Pubieke en private uitgaven aan tertiaire onderwijsinstellingen (hbo en wo) per student
- Private netto-opbrengst van een tertiar diploma t.o.v. een startkwalificatie
- Publieke netto opbrengst van een tertiar diploma t.o.v. een startkwalificatie
- Gemiddeld salaris van vrouwen t.o.v. mannen
- Verhouding lerarensalaris en gemiddeld salaris van een ho-opgeleide
Opbrengsten en investeringen in het onderwijs
Een causale relatie tussen inspanningen en middelen aan de ene kant en onderwijskwaliteit en onderwijsopbrengsten aan de andere kant is niet eenvoudig aan te tonen. Doelmatigheid kan worden bekeken aan de hand van de prestaties van het stelsel en aan de hand van rendementen op de arbeidsmarkt. De rendementen op de arbeidsmarkt zijn van meer factoren afhankelijk dan van het genoten onderwijs).
Education at a Glance geeft een indruk van de onderwijsinvesteringen per leerling en de onderwijsinvesteringen, uitgedrukt als percentage van het BBP, in een internationaal perspectief. Ook lerarensalarissen komen aan de orde, omdat lerarensalarissen een relatie hebben met de onderwijskwaliteit en medebepalend zijn voor de hoogte van de onderwijsuitgaven.