Internationaal

15-jarige leerlingen met lage leesvaardigheden

Het Programme for International Student Assesment (PISA) is een internationaal onderzoek dat sinds 2000 elke drie jaar de vaardigheden meet van 15-jarige leerlingen in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen. Op het gebied van lezen scoort Nederland internationaal gezien goed. 

Onderstaande kaart toont de prestaties voor lage leesvaardigheid. In 2009 was dit aandeel 14,4% en dit is verder afgenomen naar 14% in 2012. Dit is lager dan het OESO-gemiddelde van 18% en dan het EU-28 gemiddelde van 17,8%. Estland en Ierland zijn binnen Europa topscoorders met slechts 9,2 en 9,7% zwakke lezers in 2012.

  • Lage leesvaardigheden Percentage 15-jarige leerlingen met lage leesvaardigheden (2012)
    Landen%
    Albanië
    Andorra
    Wit Rusland
    België16,2
    Bosnië en Herzegovina
    Bulgarije39,4
    Cyprus
    Denemarken14,6
    Duitsland14,5
    Estland9,2
    Faeröer
    Finland11,3
    Frankrijk18,9
    Griekenland22,7
    Hongarije19,7
    Ierland9,7
    IJsland21
    Italië19,5
    Kosovo
    Kroatië18,6
    Letland17
    Liechtenstein12,4
    Litouwen21,2
    Luxemburg22,1
    Macedonië
    Malta
    Moldavië
    Monaco
    Montenegro43,3
    Nederland14
    Noord-Cyprus
    Noorwegen16,2
    Oekraïne
    Oostenrijk19,4
    Polen10,5
    Portugal18,7
    Roemenië37,2
    Rusland
    San Marino
    Servië33,2
    Slovenië21,1
    Slowakije28,2
    Spanje18,3
    Tsjechië16,8
    Turkije21,7
    Vaticaanstad
    Verenigd Koninkrijk16,7
    Zweden22,8
    Zwitserland13,7
    OESO (PISA) Brontabel als csv (877 bytes)