Actueel

Deze hoofdrubriek bevat 2 rubrieken:

Tegenwind voor techniek aangepakt

Steeds minder jongeren kiezen voor techniek in de beroepsbegeleidende leerweg (BBL). Dit is een direct gevolg van de economische crisis in typische BBL-bedrijfstakken zoals de bouw en de industrie. De stijging van het aantal technici in de beroepsopleidende leerweg (BOL) is onvoldoende om dit volledig te compenseren.

Dit blijkt uit Referentieraming 2013 van OCW. Hierin wordt de BOL/BBL-verhouding geraamd op basis van de in- door- en uitstroom van scholieren en studenten rekening houdend met de invloed van de werkloosheidsontwikkeling. Geheel in lijn met de ambitie van het Kabinet zijn er onlangs maatregelen genomen om deze trend te keren.

Met het recent afgesloten Techniekpact wordt nadrukkelijk geïnvesteerd in de scholing van goed opgeleid technisch personeel, waarnaar de komende jaren veel vraag verwacht wordt op de arbeidsmarkt. Ook in Beleidsagenda 2014 bij de OCW-begroting is deze ambitie opgenomen.

  • Aantal MBO-studenten techniek bij ongewijzigde omstandigheden Op minimaal niveau 2, 2005-2020
    MBOBBLBOL
    20051264165648769929
    20061316625905672606
    20071375496563871911
    20081427607137171389
    20091418206758274238
    20101428776662276255
    20111376316176075871
    20121349865579979187
    20131318134953882275
    20141302704462785644
    20151306524233488318
    20161310303955991471
    20171318383856793271
    20181323053841593890
    20191320423809693945
    20201307573747093287
    OCW referentieraming 2013 Brontabel als csv (414 bytes)

Tegengestelde ontwikkeling BOL en BBL

De tegengestelde ontwikkeling van BOL en BBL geldt niet alleen voor de sector techniek. Ook bij zorg&welzijn, economie en in het groene onderwijs daalt het aantal studenten in de BBL en stijgt het aantal BOL-studenten op minstens niveau 2. Toch is er een verschil tussen de sectoren. Bij techniek, veruit de grootste BBL-sector, is het aantal studenten sinds 2008 met ruim 20 duizend afgenomen. Bij de andere BBL-sectoren gaat het om veel kleinere aantallen. Ook verhoudingsgewijs is de daling bij techniek het sterkst. Hier zette de daling het eerst in en was ook abrupter.

In BOL is de ontwikkeling tegengesteld aan die van BBL. In iedere BOL-sector stijgt het aantal studenten geleidelijk en de toename verloopt min of meer parallel. Bij techniek is de stijging, zowel absoluut als verhoudingsgewijs, wel sterker dan in de andere sectoren.

Per saldo zal de komende jaren in iedere sector het aantal MBO-studenten weer licht toenemen behalve bij techniek. Hier stopt de daling in 2015 en blijft het aantal, bij gelijkblijvende omstandigheden, steken op ca. 132 duizend. Ruim 10 duizend minder dan in het topjaar 2008.

Er is weinig samenhang tussen de werkloosheid en het aantal leerlingen dat kiest voor MBO (zie Referentieraming 2013; paragraaf 3.3, punt 3 (blz. 51)). Wel blijkt er een sterke samenhang te zijn tussen de werkloosheidsontwikkeling en de keuze voor BOL of BBL. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid van leerwerkplaatsen.

De hierboven geschetste ontwikkeling is onder de aanname dat de omstandigheden gelijk blijven. Als de werkgelegenheid de komende jaren aantrekt en de keuze voor BBL toeneemt, zal de BOL/BBL-verhouding dus anders zal zijn dan hier gepresenteerd.

  • Aantal leerlingen in BOL naar sector Op minimaal niveau 2, 2005-2020
    techniekzorg&welzijneconomiegroen
    20056992911597112789216463
    20067260612287212614616855
    20077191112360712335416801
    20087138911946612165616774
    20097423812024512589017500
    201076254,972123616,973125845,97518382,003
    201175870,988123767125567,01218350,993
    201279186,997123723,988125607,99918246,02
    201382274,60636125292,7549127774,456518331,07653
    201485643,76895127788,8307131148,159318618,53065
    201588318,48027129800,4314133718,305418874,2903
    201691470,90501133015,7287137569,317519473,62182
    201793271,19864134667,4327139319,562719788,15347
    201893890,19206134789,7403139295,165319854,3483
    201993945,43937134214,9819138465,683919819,70416
    202093287,07271132698,8953136672,776619648,60444
    OCW-referentieraming 2013 Brontabel als csv (768 bytes)
  • Aantal leerlingen in BBL naar sector Op minimaal niveau 2, 2005-2020
    techniekzorg&welzijneconomiegroen
    20055648732400301276890
    20065905632083315686719
    20076563835965369377169
    20087137138525384568195
    20096758239790381208878
    201066621,96838922,03636648,0178519,989
    201161760,0138115,98433951,0068116,994
    201255799,01138937,01333917,9867556,015
    201349538,1643237350,6831431605,383686804,235174
    201444626,6521435499,2754529197,661946248,636961
    201542333,7471534720,856228300,66955999,292946
    201639558,7727833143,9925526580,49645724,740356
    201738566,6434732709,3231826248,778855642,965893
    201838414,8340232735,6751926457,497145654,177672
    201938096,1781232630,567326444,797525641,698427
    202037469,6767132374,4916526179,051325586,857325
    OCW-referentieraming 2013 Brontabel als csv (746 bytes)

Trend voor MBO als geheel

Bij ongewijzigde omstandigheden mag worden verwacht dat de daling van het aantal jongeren in de BBL nog een aantal jaren voortduurt en rond 2017 zal afvlakken. Aan het eind van dit decennium zal het aantal zijn gestabiliseerd op ruim 100 duizend; ca. 55 duizend minder dan in 2008. Het aantal BOL-studenten op minimaal niveau 2 daarentegen zal, bij ongewijzigde omstandigheden, voortdurend stijgen tot ongeveer 388 duizend in 2018, bijna 60 duizend meer dan in 2008, en daarna iets afnemen tot ongeveer 382 duizend.

Per saldo blijft het totaal aantal MBO-studenten vrijwel gelijk, om vanaf 2015 licht te stijgen en in 2018 ligt het aantal iets onder het niveau van het topjaar 2010. Alleen is de BOL/BBL-verhouding dan wezenlijk anders.

  • Aantal studenten in MBO, BOL en BBL bij ongewijzigde omstandigheden Op minimaal niveau 2, 2005-2020
    MBOBOLBBL
    2005456159330255125904
    2006467905338479129426
    2007481382335673145709
    2008485832329285156547
    2009492243337873154370
    2010494811,933344099,923150712,01
    2011485499,987343555,993141943,994
    2012482975,029346765,004136210,025
    2013478971,3606353672,8943125298,4663
    2014478771,5161363199,2896115572,2265
    2015482066,0732370711,5074111354,5658
    2016486537,5751381529,573105008,0021
    2017490214,0588387046,3474103167,7114
    2018491091,63387829,446103262,184
    2019489259,0508386445,8094102813,2414
    2020483917,4261382307,3491101610,077
    OCW referentieraming 2013 Brontabel als csv (595 bytes)

Meer weten?

Op Onderwijs in Cijfers is een meer informatie te vinden over de keuze voor techniek in het onderwijs en op de arbeidsmarkt.