Monitor streefdoelen cultuur en media
Cultuur heeft een intrinsieke betekenis en artistieke, maatschappelijke en economische waarde. Daarom bevorderen we een sterke, verscheidene, toegankelijke en kwalitatief hoogwaardige cultuursector en hechten we aan een goede zorg voor ons gezamenlijke erfgoed. Daartoe zetten we in op ondernemerschap en talentontwikkeling en zetten we partijen ertoe aan meer samen te werken.
De overheid voert mediabeleid vanwege de grote rol die media spelen in de maatschappij. In het media-aanbod streven we naar kwaliteit, verscheidenheid, toegankelijkheid en onafhankelijkheid. Het publieke mediabestel speelt daarin een belangrijke rol, als leverancier van aanbod dat kwalitatief hoogstaand is, onafhankelijk gemaakt is en veelal een uitgesproken Nederlandse signatuur heeft. In het steeds vollere en gevarieerdere medialandschap dienen publiek bekostigde media meer onderscheidend te zijn op inhoud en kwaliteit.
In de onderstaande tabellen zijn de ambities uitgewerkt en voorzien van indicatoren met bijbehorende streefwaarden passend bij de beleidsambities. Per indicator wordt de beginwaarde (BW) en de streefwaarde (SW) weergegeven.
6. Een sterke cultuursector, die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed
Sector | BW | SW (2015) | SW (jaartal) | Bron | |
---|---|---|---|---|---|
Percentage cultuurproducerende instellingen in de BIS (musea en presentatie-instellingen beeldende kunst) dat voldoet aan de eigeninkomstennorm van minimaal 21,5% | cultuur | 76% (2010-2011) | 87,5% | 100% (2016) | Opgave van gesubsidieerde instellingen aan OCW |
Percentage podiumkunstinstellingen en filmfestivals in de BIS dat voldoet aan de eigen inkomstennorm van minimaal 25,5% | cultuur | 69% (2010-2011) | 87,5% | 100% (2016) | Opgave van gesubsidieerde instellingen van OCW |
Sector | BW | SW (2015) | SW (jaartal) | Bron | |
---|---|---|---|---|---|
Aantal bezoeken gesubsidieerde podiumkunsten (inclusief buitenland) voor 2014 | cultuur | 2,6 miljoen (2009) | Opgave van gesubsidieerde instellingen aan OCW | ||
Aantal bezoekers gesubsidieerde musea | cultuur | 5,7 miljoen (2009) | Opgave van gesubsidieerde instellingen aan OCW |
7. Een onafhankelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod dat toegankelijk en betaalbaar is voor alle lagen van de bevolking
Sector | BW | SW (2015) | SW (jaartal) | Bron | |
---|---|---|---|---|---|
De uitzendingen van de publieke omroep onderscheiden zich van die van de commerciële omroepen door een blijvend hogere kwalitatieve waardering door de Nederlandse bevolking | media | 7,1 (2010) | 7 | 7 (2015) | Onderzoek van Ipsos |