Maatschappelijke waardering van beroep

De ambitie is dat het beeld van de leraar, als persoon die bepalend is in de ontwikkeling en ontplooiing van jonge mensen, diep geworteld is in de samenleving. Een sterke beroepsorganisatie verbindt leraren en draagt bij aan duurzame verbetering van deze sterke en representatieve beroepsgroep.  

Internationaal vindt ruim 30% van de deelnemende leraren dat hun beroep gewaardeerd wordt door de maatschappij. In Nederland ligt dit percentage hoger, op 40%. Andere landen waar het leraarschap sterker wordt gewaardeerd zijn Finland (59%) en België (46%). De figuur is gebaseerd op 1 meting van TALIS. De volgende meting zal over 6 jaar weer beschikbaar zijn.

  • Percentage leraren (onderbouw vo) dat vindt dat het beroep leraren wordt gewaardeerd door de maatschappij
    waardering 2013
    FIN58,60%
    JAP28,10%
    NED40,40%
    ENG35,40%
    DEN18,40%
    BEL (Vl)45,90%
    VS33,70%
    ZWE5,00%
    FRA4,90%
    TALIS Gem30,90%
    OECD (Talis) Brontabel als csv (146 bytes)